Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimbim77
Hej!
Har en 2004 v70xc 2,5t automat.
Har ett mystiskt fel.
I långa "branta" backar vid högre hastighet och gaspådrag så går den in i safemode.
Händer aldrig annan tid utan bara uppför.
Kan det vara lite olja i lådan? Bytte för 2 år sedan. Är ju inte världens enklaste procedur att kolla oljan på grund va alla slangar.
Nån som har nån idé?
Kan ibland lägga felkod låg spänning LMM, men försvinner.
Bytt bromsgivare och bromspositionsgivare.
Mvh Jim
av dieselkenneth
När bytte du bränslefilter sist? Är det länge sedan så byt, inte säkert att det löser ditt problemmen det bör göras enligt serviceshema. Ett täppt filter kan inte leverera tillräckligt vid högre belastning och motorn går in i felsäkert läge. Annars är det som vanligt läs ut felkoder.
Användarvisningsbild
av Greffel
Jag hade samma fel på min och du kan läsa lösningen här: viewtopic.php?f=19&t=153498
Användarvisningsbild
av Greffel
Koppla loss kontakten till LMM och kör. DU kommer få en felkod på LMM men du borde inte få "nedsatt motorprestanda"

Bygg en egen rökmaskin typ så som jag gjorde och lokalisera felet/felen. Mycket bra övning som alla borde göra för att hitta lyftläckor
av MickeM
Jimbim77 skrev: ons 07 jul 2021, 15:37 Felkoder försvinner när man stänger av bilen.
Nä, det gör dom inte!
Loggade felkoder ligger kvar som ej aktiva tills dom raderas via OBD eller batteriströmmen försvinner.
(Utom för airbag som måste raderas)

Varningsmeddelanden i färddatorn försvinner kanske, men det är en helt annan sak.
Det har bara att föra med hur aktuellt felet är för tillfället. Felkoden ligger då som "ej aktiv".

Är det motorn eller automatlådan som går i safemode?
Användarvisningsbild
av Greffel
Nyfiken om det är exakt samma som jag hade...
när du åker på farthållaren i jämn fart och gasar med farthållarknappen löser den direkt då ?
Hur fungerar det om du åker på farthållaren i 85km/h och kommer till en uppförsbacke, löser den direkt då med ?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]