Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sedan jag fick igång bilen igen efter en felande CEM så har jag haft information om felande halvljus. Först hade jag glömt det reläet, men sedan fungerade det som det ska, bara att högra ljuset lös lite dåligt.

Jag tänkte att det var bara en dålig lampa så brydde mig inte så mycket mer om det då det inte var konstant. Sedan blev det konstant och jag beställde nya lampor och bytte på båda, men fortfarande så fungerar inte det högra.

Efter att ha kollat med en voltmeter så visar det sig att högra halvljuset inte får någon signal överhuvudtaget. Det verkar inte vara problem på själva kablaget så jag lurar nu på ifall jag lyckades dra ur något när jag höll på med CEM.

Jag har ett diagram över reläerna osv på CEM, men behöver veta vilken pin på kontakten till CEM som man ska kolla signal på.

Någon som kanske vet det rakt av? Eller har något schema liggande någonstans på just kontakten?
Gemensam ström och kabel till H/V halvljus hela vägen från batteriet, genom shunten och reläet i CEM,
helt till säkringsdosan i motorrummet, först där separeras H/V halvljus med säkring 17 och 18.
Felet hittar du et ställe mellan säkring 17 och strålkastaren (Blå-gul kabel)
Gissar på korroderat säkringshållare, eller kontakt 15/31_C4 på samma säkringsdosa.
Diagram:
Spoiler »
jiha1968 skrev: lör 03 jul 2021, 23:59 Gemensam ström och kabel till H/V halvljus hela vägen från batteriet, genom shunten och reläet i CEM,
helt till säkringsdosan i motorrummet, först där separeras H/V halvljus med säkring 17 och 18.
Felet hittar du et ställe mellan säkring 17 och strålkastaren (Blå-gul kabel)
Gissar på korroderat säkringshållare, eller kontakt 15/31_C4 på samma säkringsdosa.
Diagram:
Spoiler »
Perfekt! Tack så mycket! Ska kika imorgon ^^
Om igen får jag en påminnelse om att kolla det mest grundläggande först xD

Jag tänkte aldrig att halvljusen kunde ha separata säkringar för höger och vänster. Säkringen för höger (17) hade brunnit, troligtvis pga den jäkliga korrosion som jag fann tidigare som jag trodde var hela problemet, men sedan när jag hade fixat det tänkte jag inte på att en säkring hade gått då den andra fungerade. Enligt min tanke så var det bara en säkring för båda så iom att ena fungerade hela tiden så kollade jag aldrig xD

Tack!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]