Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan man nolla servicelampan fastän den inte är tänd? Så att lampan tänds efter 2000 mil eller ett år efter man servat bilen, så den hamnar i fas. Om ni förstår hur jag menar?

Min andra fråga: Kan man själv kolla vilken programvara man har eller när den är inlagd? Finns det i så fall nån version som är den nyaste?

Bilen det gäller är en V70 -01.
sparwen skrev:Kan man nolla servicelampan fastän den inte är tänd? Så att lampan tänds efter 2000 mil eller ett år efter man servat bilen, så den hamnar i fas. Om ni förstår hur jag menar?

Min andra fråga: Kan man själv kolla vilken programvara man har eller när den är inlagd? Finns det i så fall nån version som är den nyaste?

Fråga 1 JA

Fråga 2 NEJ Din Volvoverkstad kan se när bilen eller när någon enhet senast blev uppgraderad men inte vilken. Inte heller kan dom se vilken version det är på programvaran.
av sparwen
Raka och bra svar, tack :)
Psyko skrev: Fråga 2 NEJ Din Volvoverkstad kan se när bilen eller när någon enhet senast blev uppgraderad men inte vilken. Inte heller kan dom se vilken version det är på programvaran.
Du verkar veta vad du pratar om så det är säkert som du säger..

Men, nog låter det märkligt att man helt missat möjlighet att skapa tydlig information om när viss programvara laddades ner till vilken enhet och vilken version som den har. Torde ju underlätta felsökning markant för verkstäder.

Är nästan så konstigt att man kan undra om det finns något bakomliggande motiv?
sparwen skrev: Min andra fråga: Kan man själv kolla vilken programvara man har eller när den är inlagd? Finns det i så fall nån version som är den nyaste?

Ja, men det kreves CAN-interface og software/kunnskap om hva man skal se etter.

Om noen kan bidra med dokumentasjon og/eller kunnskap om kommunikasjon med modulene i bilen, så kom på banen med innspill! :)

BMW-folket har eksempelvis BMW Scanner, som kan manipulere low level info i de fleste moduler. Det er til og med mulighet til å lese/skrive til eeproms i bilen på bitnivå.

Ja takk!
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]