Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niklasmagnus
Hej, min -07a har börjat ge ifrån sig ett gnisslade ljud som hörs vid högre hastighet då man ligger och svänger (balanserar) mellan höger/vänster. Tänkte fört hjullager men då borde det ju låta hela tiden. Nästa tänkte är servon eller någon rem, kan det stämma? Om så är fallet, vad kostar det att byta?

Edit: upptäckte detta idag då vi satt på väg till Strömstad på semester, jävligt typiskt.
av ThomasNygards
Hjullager låter oftast mer när man svänger. Då får de en axiell belastning också, vilket ökar den totala belastningen.
Låter det mer när du svänger vänster så är det lagret på höger sida. Jag skulle nog inte avbryta semestern om det nyss börjat låta.

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

av Niklasmagnus
Det låter lika oavsett vilket håll jag svänger svagt. Men lättast att provocera fram är att precis ligga mellan neutral och svag kurva. Varav jag gissar på en rem eller servon, när den får jobba/ inte jobba.

Funderar på att svänga förbi en verkstad på måndag och rådfråga. Vore skönt att kunna fixa detta när man kommer hem, ca 45 mil hem.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]