Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SamuelH
Tjenare, för några månader sedan fick jag bränslefiltret bytt på en mindre verkstad. Lite drygt två veckor efter bytet så började bränslepumpen låta illa och i samband med det så misstände bilen vid 4000 varv ungefär när man har gasen i botten, typ som att den får för lite soppa. Frikopplar jag kan jag varva hela vägen som vanligt, men ej med växel i och belastning. Bilen går fint på låga varv men så fort man trycker på lite så protesterar den. Bränslepumpen bytt till en bättre begagnad, missljud borta men problem kvarstår. Magnetventil bytt, LMM inget fel på den. Tändspolar också bytta. Nu till det intressanta och lite oroande, stiften var helt vita vilket tyder på mager blandning. Kan också tillägga att motorn går upp i arbetstemp extremt fort. Slutsatsen är väl att det är något med tillförseln av soppa som inte är som det ska. Kom gärna med förslag.

Har inga felmeddelanden eller motorlampa men har tyvärr inte scannat felkoder. Har kollat så filtret sitter rätt vilket det gör men jag har en liten fundering. Pumpen jag skaffade kom från en 170hk men var identisk, är det olika pumpar på turbo o sugis?

Tack på förhand

(EDIT): Glömde nämna att just när den hackar till vid gaspådrag och när man växlar upp så baksmäller den rejält. Intressant att oförbränd soppa lyckas leta sig ut i avgassystemet trots att den går magert. :-/
Användarvisningsbild
av Hasse53
Vilka delar det skall vara i bränslesystemet verkar rörigt My 2000-2004, speciellt för T5(från My 2005 och uppåt är det dubbla pumpar och elektronisk reglering av trycket).
I och med att det är högtrycksturbo borde någon typ av kompensering av bränsletrycket behövas när turbon laddar, kanske någon på forumet vet?

Dina problem beror troligtvis på problem med bränsletrycket. Kanske kan du be din verkstad att kolla trycket och även kolla det när man är på rull och turbon laddar?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Pumpen är densamma. Men det gäller att var väldigt försiktig när man byter så att man inte skadar slangen som går över till förarsidan och vänder.

Har du kollat så att tryckrören sitter fast och är hela?
av SamuelH
Tack så mycket för svar. Pumpen skall vara korrekt monterad men däremot efter flera timmars googlande hörde jag om en som hade exakt samma problem som mig. I hans fall hade bränsleslangen vikt sig av någon anledning så det väckte en tanke att han som bytte pumpen på min bil kanske råkat vika till slangen, med tanke på att mitt problem började i samband med byte av filter.

Nåväl, i eftermiddags lyfte jag och en polare upp bilen och tittade på bränsleslangarna och mycket riktigt var det något som inte var riktigt gjort. Slangarna ansluter in i filtret med hjälp av en ”kontakt” som klickas in i filtret och anslutningen som är närmast motorn saknade helt denna anslutning som inte bara gör att slangen sitter ordentligt utan också tillåter slangen att gå rakt upp mer eller mindre 90 grader uppåt som den gör utan att det blir några veck. Personen som bytte mitt filter hade förmodligen haft sönder den rätta anslutningen och istället satt slangen med en vanlig slangklämma och eftersom slangen fortsätter relativt brant uppåt så var slangen lite vikt på grund av att den korrekta ”anslutningskontakten” saknades. Så imorgon blir det en resa till skroten och sedan ansluta bränsleslangen på rätt sätt och be till högre makter att det har varit felet hela tiden. Kan bifoga lite bilder imorgon på hur mekanikern satt dit slangen om det eventuellt var boven i dramat.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]