- mån 05 jul 2021, 13:20
Tjenare, för några månader sedan fick jag bränslefiltret bytt på en mindre verkstad. Lite drygt två veckor efter bytet så började bränslepumpen låta illa och i samband med det så misstände bilen vid 4000 varv ungefär när man har gasen i botten, typ som att den får för lite soppa. Frikopplar jag kan jag varva hela vägen som vanligt, men ej med växel i och belastning. Bilen går fint på låga varv men så fort man trycker på lite så protesterar den. Bränslepumpen bytt till en bättre begagnad, missljud borta men problem kvarstår. Magnetventil bytt, LMM inget fel på den. Tändspolar också bytta. Nu till det intressanta och lite oroande, stiften var helt vita vilket tyder på mager blandning. Kan också tillägga att motorn går upp i arbetstemp extremt fort. Slutsatsen är väl att det är något med tillförseln av soppa som inte är som det ska. Kom gärna med förslag.
Har inga felmeddelanden eller motorlampa men har tyvärr inte scannat felkoder. Har kollat så filtret sitter rätt vilket det gör men jag har en liten fundering. Pumpen jag skaffade kom från en 170hk men var identisk, är det olika pumpar på turbo o sugis?
Tack på förhand
(EDIT): Glömde nämna att just när den hackar till vid gaspådrag och när man växlar upp så baksmäller den rejält. Intressant att oförbränd soppa lyckas leta sig ut i avgassystemet trots att den går magert.
Har inga felmeddelanden eller motorlampa men har tyvärr inte scannat felkoder. Har kollat så filtret sitter rätt vilket det gör men jag har en liten fundering. Pumpen jag skaffade kom från en 170hk men var identisk, är det olika pumpar på turbo o sugis?
Tack på förhand
(EDIT): Glömde nämna att just när den hackar till vid gaspådrag och när man växlar upp så baksmäller den rejält. Intressant att oförbränd soppa lyckas leta sig ut i avgassystemet trots att den går magert.
Volvo S60 T5 -02
- By Lövet