Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vi har en V70 -03 som gått över 20 000 mi, ACn slutar kyla när motorn blivit varm. Vad jag förstår kan man göra en fullösning på detta med buntband. Var ute och tittade uppifrån och det är riktigt tight, finns ingen chans jag får ner handerna där. Man ser dessutom hjulet lite dåligt uppifrån.

Vad jag förstår ska man kunna gå via hjulhuset med men får uppfattningen av att stängkskärmen sitter nitad och inte med skruv? Är det inte så säker på att det blir mycket bättre även om jag får bort stängskärmen. Vad jag kan se uppifrån så står det en stolpe precis framför hjulet.

Ni som gjort detta, hur går ni tillväga? Kör ni i blindo uppifrån? Eller är det från hjulhuse som gäller? Visst kan man montera ner halva motorn uppifrån men ska man ta på sig ett sådant jobb så kan man lika bra byta ut skivan antar jag för att lösa problemet mer parmanent.

MVH
av malajo
Vad är en ful-lösning med buntband?
Skimsa om den så håller den i många år.
Finns plats att göra "på plats" om du går under/från skärmen.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

av MickeM
Buntbanden håller också i åratal.

Det går från hjulhuset. Även att lossa och ta bort shims, om plattan släpper.

Man lossar inerskärmen in mot motorn och viker den åt sidan.
av snowman
MickeM skrev: sön 04 jul 2021, 17:59 Buntbanden håller också i åratal.

Det går från hjulhuset. Även att lossa och ta bort shims, om plattan släpper.

Man lossar inerskärmen in mot motorn och viker den åt sidan.
Okay, så av med hjulet, lossa de 2 plast muttrarna, vika unde plasten utan att den bryts, låt nitarna sitta kvar i ytterkanten. Där borde jag komma åt tillräkligt för att sätta buntbanden? Uppifrån såg det hopplöst att komma mellan kompressor och karosseri.
av snowman
malajo skrev: sön 04 jul 2021, 17:54 Vad är en ful-lösning med buntband?
Skimsa om den så håller den i många år.
Finns plats att göra "på plats" om du går under/från skärmen.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk
Man kan lösa problemet på 4 sätt som jag känner till :

1. Byta kompressor(Det som Volvo många gånger föreslår) kostar vad jag förstår över 10 000 kr
2. Byta hjulet på kompressorn, då monterar man ner halva motorn uppifrån, iallafall enligt de instruktioner jag läst.
3. Skimsa(stavning), d.v.s plocka bort brickor så att avståndet blir rätt igen. Är inte helt påläst här men vad jag förstår plockar man av hjulet och sen av med några brickor.
4. Buntband, detta är det absolut enklaste och kanske också ska räknas som fullösning. Man sätter iallafall 3 buntband som fyller ut utrymmet. Det gäller dock att se till så att inte det pressar för då kommer kompressorn gå alltid vilket inte är bra. Hur länge detta håller är oklart, vissa får byta efter något år medan andra har kört med det i många år.

Min tanke är att först testa med buntband om det nu inte är väldigt omständigt att få rätt på det.
av MickeM
På en V70N 2005 jag hade till ganska nyligen vek jag 0.5mm plåtbitar enl bilden.
Kopplingsplattan lossnade inte med det våld jag vågade använda.
Gick i min ägo i 4år och ca 8000mil och fungerar än.
En bekant köpte den av mig.
DSC_0996-1920x1080.JPG
DSC_0996-1920x1080.JPG (111.82 KiB) Visad 1202 gånger
av snowman
Tack för all info!

Tog av hjulet, bände bort stänkskärmen och kom åt hjulet där som gick att snurra på även med bilen av. Satte de största buntband jag kunde få in vilket inte var stora. Körde en sväng med bilen så den blev varm och allt ser ut att fungera!

När jag tittar på på kompressor hjulet så ser jag att det kör en tid och sen har det uppehåll runt 15-20 sek sen kör det igen, låter det rimligt? Det är ju en varm dag i dag här i Skåneoch tempen i bilen var satt på 20. När vi drog ner tempen på lägsta så körde kompressorn hela tiden typ.

Ändå imponerande att en AC fungerar efter så många år :)
av m2c
Det är normalt att den slår av och på hela tiden. Det är därför kopplingen slits ned så den måste justeras.

Den går längre perioder desto mer kyla som krävs.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]