Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lisper
Fick meddelande "SRS AIRBAG SERVICE SNARAST". På Bilia säger dom att det inte är fel på airbagen utan att instrumentet måste bytas. Dom vill ha 10.000 kr för byte + nedladdning! Måste jag svälja detta eller finns det något jag kan göra?

Björn
av Dykaren
lisper skrev:Fick meddelande "SRS AIRBAG SERVICE SNARAST". På Bilia säger dom att det inte är fel på airbagen utan att instrumentet måste bytas. Dom vill ha 10.000 kr för byte + nedladdning! Måste jag svälja detta eller finns det något jag kan göra?

Björn
Då skulle jag be dom föra upp hela armen upp i anus på sig själva förbannade scammers! Jag bytte nyligen "DIM:en" på min V70 och fick av Rejemes i Linköping (aktoriserad Volvohandlare/verkstad modell stor) på 9300kr och då INKLUSIVE en 18000 mila service.
Hittade sen en annan auktoriserad serviceverkstad med mycket gott rykte som gjorde jobbet inklusiver service för 7400kr och då fick jag den nya modellen av "DIM" med kromade ringar runnt mätarna :lol:
Användarvisningsbild
av Loner
Riktpris på en DIM är ca 10000 så "dykaren" har fått ett mycket bra pris!

Men jag ställer mig tveksam till att det är DIMen som är felande, har du möjlighet att beöka en annan verkstad eller få en annan mekaniker att titta på problemet?

/L
av lisper
Loner skrev:Riktpris på en DIM är ca 10000 så "dykaren" har fått ett mycket bra pris!

Men jag ställer mig tveksam till att det är DIMen som är felande, har du möjlighet att beöka en annan verkstad eller få en annan mekaniker att titta på problemet?

/L
Man undrar ju. Eller om det bara är ett mjukvarufel. Klart att Bilia gärna vill sälja på en en dyr reservdel + installation. Finns det något enkelt man kan testa att göra själv? Koppla ur batteriet ett tag för att resetta elektroniken?
Användarvisningsbild
av Loner
Du har inte rivit nått i elektroniken i bilen på egen hand?

Har dom ens provat att släcka SRS larmet?

/L
av lisper
Loner skrev:Du har inte rivit nått i elektroniken i bilen på egen hand?

Har dom ens provat att släcka SRS larmet?

/L
Nej, jag har inte gjort något själv ännu. Jag hade den först på service på en icke-märkesverkstad och dom lyckades inte släcka lampan utan hänvisade oss till en märkesverkstad.
Användarvisningsbild
av Loner
OKej, för "felet" kan sättas om man har lossat nått somahr med säkerheten att göra och slå på tändingen, många som klantat till det när dom pillat bakom stereon.

Man måste ha vadis/vida för att släcka srs-larmet.

/L
av lisper
Loner skrev:OKej, för "felet" kan sättas om man har lossat nått somahr med säkerheten att göra och slå på tändingen, många som klantat till det när dom pillat bakom stereon.

Man måste ha vadis/vida för att släcka srs-larmet.

/L
Nej, jag har som sagt inte pillat själv. Jag tror att verkstan jag var till först hade utrustning för att släcka larm.
av Psyko
Om kombit är trasigt kan det bli koder i srs. Problemet ligger då i kretsen för varningslampan i kombit.
Bilia troligtvis helt rätt när dom säger att kombit bör bytas.
Sen finns det ju alternativ på kombi, man kan ju välja ett begagnat (Som det kan bli samma fel på "när som helst") men det blir ju billigare.

Priset "Dykaren" fått är ju garanterat med begagnat kombi då ett nytt ligger runt 10 000 :-.
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]