Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uhg409
Hej
Jag har nyligen köpt en Volvo v70n från 04, manuell , Chippad till 180 hl allt är bra den går som vanligt men jag får ett par felmeddelanden som larm service erfordras men det jag oroar mig mest över är motor service erfordras någon som vet vad det kan vara något som är vanligt på de bilarna ?
Mvh
av Xc90Rdesign
Larmet kräver ett nytt signalhorn. Batteriet i den kasst och ärjat sönder kretskortet.
Det andra felet helt omöjligt svara på.
av dieselkenneth
Säkrast är att läsa ut felkoderna. Funkar farthållaren. Om inte så kan det vara givaren på kopplingspedalen som strular. Prova i så fall att ta loss den tag isär och rengör kolbanorna försiktigt. Funkar det efteråt så grattis, kostar inte mer en en kvarts jobb och några droppar 5 56 eller liknande. Funkar inte gå vidare med felkoder.
av MickeM
Ang "Larm. Service erfodras" är der nöstan uteslutande själva larmsirenen.
I väldigt många fall räcker det att såga upp den, ta bort det läckande batteriet och noga och försiktigt rengöra kretskortet det läckt ut på.
Återinstallera helt UTAN batteri.

Men har kretskortet frätt sönder är det bortom räddning. Från en skrot har dåliga odds.

Ang "Motor. service erfodras"
Felkoder!
Visst kan du kolla kopplingsgivare enl tidigare tips. Den tänder endast meddelandet utan motorlampa.

Samt inspektera slangar osv, men då brukar det vara kombo med motorlampan.
Speciellt slangen till MAP sensorn ovanpå kylaren (endast 140&170hk). Blås i slangen från MAP-sensorhållet. Sotar igen i bland.
Du kan också kolla alla slangar till vevhusventilationen och ev avgasläckage före eller i omedelbar närhet till en av lamdasonderna. Men även då skulle motorlampan lysa.

Sådant måste förvisso fixas även om det inte just nu var orsaken till meddelandet.

Inget uppenbart = felkoder krävs.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]