Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla. Har en S80 T6-00. Problemet ligger i att det bara kommer ström till en av två elkablar till bakrutan. Detta resulterar i att det blir väldigt varmt på en liten del av rutan. (det var väl därför den sprängdes i våras). Jag trodde naturligtvis att det var fel på glasrutan, så jag lät Carglass plocka ur den för kontroll. Trodde naturligtvis att det var garanti. Inget fel på rutan. Säkringar är hela, även huvudsäkringen bakom batteriet. Det sitter 2 st grova relän på REM, de enda också. Dessa är märkta med 438 och 458. Kan dessa vara till strömförsörjning till bakruta? Har försökt att läsa mig till, men hittar ej uppgifter. Någon som vet? Tacksam för hjälp.
TerSve skrev:Hej alla. Har en S80 T6-00. Problemet ligger i att det bara kommer ström till en av två elkablar till bakrutan. Detta resulterar i att det blir väldigt varmt på en liten del av rutan. (det var väl därför den sprängdes i våras). Jag trodde naturligtvis att det var fel på glasrutan, så jag lät Carglass plocka ur den för kontroll. Trodde naturligtvis att det var garanti. Inget fel på rutan. Säkringar är hela, även huvudsäkringen bakom batteriet. Det sitter 2 st grova relän på REM, de enda också. Dessa är märkta med 438 och 458. Kan dessa vara till strömförsörjning till bakruta? Har försökt att läsa mig till, men hittar ej uppgifter. Någon som vet? Tacksam för hjälp.
Kan det vara skadade värmeslingor?
av TerSve
Nej det kan inte vara skadade värmeslingor, då glasmästaren har plockat ur rutan och kopplat in 12 v på lös ruta.
Användarvisningsbild
av tracker
det ska bara vara + 12 volt på ena sidan, på den andra är det ju jord eller -
men det ser ut som om rutan har 3 uttag på varje sida beroende på om man har RTI eller inte
har man inte RTI så ska plus o minus sitta i "mittenuttaget" på varje sida
ej dom nedre eller övre uttagen för då kan det bli fel
TerSve skrev:Hej alla. Har en S80 T6-00. Problemet ligger i att det bara kommer ström till en av två elkablar till bakrutan. Detta resulterar i att det blir väldigt varmt på en liten del av rutan. (det var väl därför den sprängdes i våras). Jag trodde naturligtvis att det var fel på glasrutan, så jag lät Carglass plocka ur den för kontroll. Trodde naturligtvis att det var garanti. Inget fel på rutan. Säkringar är hela, även huvudsäkringen bakom batteriet. Det sitter 2 st grova relän på REM, de enda också. Dessa är märkta med 438 och 458. Kan dessa vara till strömförsörjning till bakruta? Har försökt att läsa mig till, men hittar ej uppgifter. Någon som vet? Tacksam för hjälp.
Hej. Relät du bör kolla heter
(R)MA3 alternativ benämning 2/82.
Det bör vara 3:e relät nerifrån om man följer nedre högra
hörnet uppåt på REM. Det är ett av de större FYRKANTIGA reläerna.

//Branx
av TerSve
Enl glasfirman Carglas som tog ut rutan konstaterade att rutan har 2 st strömkablar. De strömsatte den urtagna rutan och den fungerade fint. De reläer som jag hänvisade till sitter på MA1 och MA3. Jag skall kolla dessa. Återkommer senare
av TerSve
Nu har jag provkört reläerna på MA1 o 3. Inget fel på dessa. Kollade kabeln från säkringen (40A). Den verkar gå direkt upp mot rutan. Jag tycker väl att den borde vara kopplad till något relä
Användarvisningsbild
av elmuppo
TerSve skrev:Nu har jag provkört reläerna på MA1 o 3. Inget fel på dessa. Kollade kabeln från säkringen (40A). Den verkar gå direkt upp mot rutan. Jag tycker väl att den borde vara kopplad till något relä
Enligt elschemat för S80 2000 så är det bara relä 2/82 som har med
rutanvärmen att göra, Du har oxå en Smältsäkring som heter
11E/5. Har du mätt strömmen? Även om reläet drar så kanske det inte
kommer någon ström GENOM reläet?

//Branx
av TerSve
Men det kommer ju ström till en av kablarna. Då refererar jag återigen till vad glasfirman har sett.
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]