Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för alla svar! Skulle nog försökt mig på detta om jag haft tid och ett (bättre) garage. Den nya kompressorn är redan på väg från Skruvat till ett rätt bra pris så jag måste bara bestämma vad jag ska be verkstan göra. Känns som dom inte hade riktigt full koll* så jag vill inte krångla till det för dom. Lutar åt att dom får byta hela.

*Inte lika bra som ni på jagrullar i alla fall.
MEN WTF.... Roade mig att kolla vad en kompressor kostade på skruvat till min bil nu. 2295kr. Volvo ville ha 16papp för att byta. 14papp för arbete och påfyllnad då. Sista kompressorn jag schimsade. SÅ svårt är det inte att byta. Det fixar även jag på en heldag.
Om du ändå beställt kompressor så byt ut den, då slipper du allt problem ett tag framöver. Har du fått lagerljud är risken stor att lagret även gått varmt, det gör att packboxen på axeln tar stryk och gasen läcker ut.
Jag köpte också kompressorn på skruvat, torkfilter på autoexperten och bytte själv. Fyllde upp och de funkar fint nu.
Kostade ca 3500:- totalt.
Vad händer när man trycker in AC knappen (kopplar ur ACn lampan till AC släcks) ?
Att ACn inte fungerar då förstår jag, men slutar kompressorn att gå då eller vad är det som kopplas bort ?

Jag har ett missljud raspande eller hur man nu ska beskriva det. Frikopplar jag under färd och bara rullar hörs inget (när motorn går ner på tomgång), men när jag gasar så återkommer det raspande missljudet. Upptäckte att när jag trycker på AC knappen (kopplar bort AC) så försvinner ljudet även när jag varvar motorn.
Det som händer är att magneten slutar dra ihop lamellkopplingen på axeln. Om du kollar noga på remskivan med acn av men med motorn på så ser du att den yttersta delen står still då.
Den delen är kopplad via en axel till kompressorn. Remskivan sitter kullagrad fast och snurrar alltid.

När du aktiverar acn, och bilen tycker att kyla behövs. Så kommer den att aktivera elektromagneten som suger in den där stillastående skivan mot remskivan så de snurrar i samma hastighet och då driver axeln till kompressorn.
Låter det från kompressorn trots avaktiverad AC är det lagret till remskivan.
Det går att byta om man demonterar magnetkopplingen. Man kan få lossa kompressorn från motorn och flytta den lite för utrymme, men behöver inte lossa slangarna.

Det är otroligt att Effektskatten som Sossarn[…]

Lite trångt men jag ska inte klaga. :-) […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak