Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sparwen
V70 140hk -01:a

Bytte termostat i fredags, det var enklare än jag trodde. men tydligen inte. För efter att ha fyllt på kylarvätska så verkar det försvinna så jag måste fylla på då och då. Drog åt skruvarna till termostathuset och det hjälpte lite, men det verkar fortfarande försvinna vatten.

Blev då osäker om det låg nån packning vid termostathuset (förutom packningen till termostaten), nån som vet om det ska sitta en där eller vad annars som kan vara fel?
Användarvisningsbild
av #27
Nej det ska inte vara någon mer packning, är det inte bara luft i systemet..
av sparwen
#27 skrev:Nej det ska inte vara någon mer packning, är det inte bara luft i systemet..
Jo, det kanske är en så enkel sak. Men vart tar då vattnet jag fyller på vägen? Kanske dum fråga :)
Användarvisningsbild
av #27
sparwen skrev: Jo, det kanske är en så enkel sak. Men vart tar då vattnet jag fyller på vägen? Kanske dum fråga :)
Där luften försvinner :wink:

Men kolla så att det är torrt runt termostathuset där du har varit..
av sparwen
Till en början var det där det läckte, men sen drog jag åt lite mer och sen dess är det torrt där. Men jag får titta på det igen och hoppas att ditt 1000:e inlägg hjälpte mig ;)

Men då vet jag att det inte saknas nån packning i alla fall.
av CuteStoffe
hoppas det är inte samma fel som jag har att topplockspackningen har gått.
av sparwen
CuteStoffe skrev:hoppas det är inte samma fel som jag har att topplockspackningen har gått.
Med tanke på at det uppstod precis efter att jag bytt termostat så tvivlar jag på det. Hoppas verkligen inte det.
Användarvisningsbild
av Brainy
Starta bilen och se om det droppar något under bilen så märker du ju om det läker. Annars är det förhoppningsvis bara luft i systemet som redan sagts. Luften går ut ur systemet och vattnet tar dess plats -> nivån i kärlet sjunker.

För att åtgärda detta så kan du
1) skruva av locket på expansionskärlet
2) starta bilen och låt stå på tomgång
3) Vänta tills termostaten öppnar och vänta därefter en stund till så hela allt i systemet hinner gå runt och luften försvinna.

Det är viktigt att du inte öppnar locket när motorn redan är varm då det byggs upp ett tryck i systemet som gör att du riskerar en rejäl fontän om du gör det med t.ex. brännskador som följd.

Visst är det roligt när man gör någonting enkelt och tror det ska fungera och sen går bara allt åt h-vete? :)
I våras när saaben i min signatur precis hade fått motorn nyrenoverad och ilyft så kom jag på att jag glömt att byta termostaten när jag ändå höll på. För att komma åt denna så var jag först tvungen att plocka bort den övre (grövsta) slangen från kylaren mot termostathuset.
När jag sedan skulle ut och provköra lite och stannade för ett rödljus så poffade det till och hela bilen blev ett rökmoln. Gissa vem som missat att dra åt ovan nämnda slang tillräckligt för att den skulle sitta kvar istället för att spraya motorutrymmet med kylarvätska ;)

mvh
Anders

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]