Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toretto
Hej ! har en t5 automat och när lådan växlar från trean till fyran så gör den enn liten "uppvarvning" av motorn just innan.

ungefär som att man skulle växla med en manuell bil och trycka ner koplingen och ändå ge gas.

så när man ligger och kör ca 60 km och 3000 varv så frikopplar den och varvar upp till 4000 varv och sedan kommer växeln i.
och det här är bara mellan 3an och 4an.

vad kan det vara för fel ???

mvh
Användarvisningsbild
av Degnell
Jag har en kompis som fick samma problem efter att ha bytt till ett öppet filter från Sam Bilmode, dock på en s60 T5, men det är väl så vitt jag vet samma spis. Det hände inte jätteofta, men ibland och alltid vid lugn körning. Vi kom fram till att det förmodligen hade något med filtret att göra då det kom direkt efter att det byttes och bilen inte hade rullat mer än 4000 mil. Kanske får fel värden från luftmassemätaren eller något liknande. Mitt svar kanske inte svarade på just din fråga, men har du bytt till det öppna filtret ganska nyligen kan du ju felsöka runt det.
Användarvisningsbild
av wissel
Hejsan, jag har en V70,2001, 10800mil med samma sypmtom. Nåväl igår bytte vi o sköljde automatlådan, samt bytte Batteri :???: Nu går lådan helt normalt igen, samt mycket piggare Accs..... :D :D
av Toretto
nej jag har inte bytt till något öppet filter.
jag tycker att det började hända efter det att jag hämtade igen bilen från service. jag bad att dom skulle kolla oljan i lådan då men inte byta de, eftersom att jag tänkte göra det själv.
kan det tänkas att dom har råkat spilla ut olja när dom skulle kolla den eller kan det bara vara så att det är dax att byta.
på verkstaden sa dom att den såg mörk ut men att det inte var panik att byta den om jag körde lugnt men om jag körde hårt skulle jag byta den.

hur som hellst så ska jag ta och byta den och se vad som händer.
av jbl
Felet ligger mest troligt i att nån solenoid ventil kärvar i kontrollsystemet. Rätt vanligt på dessa lådor. Oftast har det varit mellan 2:an och trean det slirar till.

Vet inte om B4 locket kan klassas med detta också. Nån annan som kan svara på detta.
av AutoTransmission
De tidiga modellerna hade ofta problem med B4.
Det kan vara värt att kontrollera.

/stefan

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]