Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengtsson2120
Hej!

Har märkt nu efter att bilen stått ett par månader att bakdörrarna på V70 2001a inte går att öppna, varken inifrån eller utifrån.
Dem går att låsa och även låsas upp men dörrarna rör sig inte, eller det låter iallafall som att dörrarna låses och låses upp (ploppen på dörrarna går upp och ner som dem ska också).
Testade att rycka ut relä för centrallåset för bakdörrarna och satte tillbaka då funkade dörrarna i några timmar sen kom problemet tillbaka. Testade att göra likadant igen men den gången funkade det inte, är det då relät som behöver bytas eller kan de va något annat fel?
Tänker ploppen på dörren och ljudet från låsmekanismen bör väl inte funka om relät för centrallåset bak inte funkar? Eller är jag helt ute och cyklar
Användarvisningsbild
av Hasse53
Funktionen som troligtvis spökar i din bil är "deadlock" dvs att man spärrar dörrhandtagen i bilen. Funktionen aktiveras efter ca 1 minut när man låst bilen och ett tydligt klick hörs. När man låser upp bilen avaktiveras "deadlock" samtidigt som dörrarna låses upp.
Inblandade reläer i REM.
RMI 1 lås vänster bakdörr
RMI 2 låsa upp dito
RMI 24 lås höger bakdörr
RMI 23 låsa upp dito
RMI 3 deadlock

Tänkbar orsak är att relä RMI 3 är dåligt.

Om bilen är en gammal polisbil kan det finnas en ytterligare låsfunktionför för bakdörrarna som styrs från CEM med relä CMI 3 och med reläer inuti bakdörrarna.

Sen kan ju förstås låskistorna krångla(vanligast fram).
/Hasse
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]