Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
caztor skrev: mån 14 dec 2020, 22:54 ... De brukar köpa en begagnad från en skrot, kollade och den jag skulle behövt köpa gick loss på en tusenlapp... lite mer än en knut men man slipper slabba med det där fettet som beskrevs förut i den här tråden.
Javisst, om man vill slippa få kladd på fingrarna kan det ju vara en lösning.
Men antagligen lär ytterknuten på en axel från skroten vara rätt så sliten så jag skulle själv ha satt dit en ny i alla fall :P
av hno12
Hej. Jag lånar den här tråden lite. Jag har en V70 - 06. Det uppstår ett missljud när jag kommer upp i ca 80km/h. Trodde först att det var hjullager men min kollega sa att det kunde va drivknuten då ett kasst sådant kan ge liknande symtom. Visade sig vara knuten då damasken inte satt på plats.
Jag har försökt få tag på rätt drivknut till hjulsidan men när man frågar runt på vissa hemsidor, exempelvis trodo så säger dom att inga knutar säljs till min bil. Bara kompletta drivaxlar? Tips någon? Tack på förhand.
av MickeM
Vad har du för motoralternativ i din V70N 2006?
Knutarna skiljer med det.

Är det en 2wd eller AWD?

Förresten så om du åker rakt fram med en ej sänkt bil, så överför knutarna momentet nästan utan intern rörelse. = skapar inga missljud.
Vibrationer i riktigt riktigt extrema fall.
Men missljud vid sväng borde uppstå väl innan dess.

Däremot sitter ett stödlager på högra axeln som kan låta.
av hno12
MickeM skrev: mån 15 mar 2021, 13:20 Vad har du för motoralternativ i din V70N 2006?
Knutarna skiljer med det.

Är det en 2wd eller AWD?

Förresten så om du åker rakt fram med en ej sänkt bil, så överför knutarna momentet nästan utan intern rörelse. = skapar inga missljud.
Vibrationer i riktigt riktigt extrema fall.
Men missljud vid sväng borde uppstå väl innan dess.

Däremot sitter ett stödlager på högra axeln som kan låta.
Det är en manuellväxlad 2.4 170hk. B5244s 2wd. Inga missljud vid sväng. Dvs inget knackande. Bilen är helt original, inga sänkningssatser eller dylikt.
av olof00
Jo men visst finns det väl lösa drivknutar att få tag på.
både på trodo och tex autodoc. Nackdelen med att beställa från dessa är lite längre leveranstider, ofta ca 2v.
Biltema har, och där kan man även köpa hela drivaxeln komplett. lite dyrare men mycket smidigt att bara stoppa dit.
mvh Olof
av hno12
olof00 skrev: mån 15 mar 2021, 18:39 Jo men visst finns det väl lösa drivknutar att få tag på.
både på trodo och tex autodoc. Nackdelen med att beställa från dessa är lite längre leveranstider, ofta ca 2v.
Biltema har, och där kan man även köpa hela drivaxeln komplett. lite dyrare men mycket smidigt att bara stoppa dit.
mvh Olof
Tack för tipset Olof. Trodo hade bara den kompletta drivaxeln och inte drivknuten. Detta trots att jag kan ha hittat rätt dimensioner på en drivknut. Blev "nekad" av supporten. Dom sa att den inte passade. Men så jämför jag med drivknuten på den kompletta axeln, då är det samma med splines osv.
Men biltemas knut, köra på den?

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]