Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XCGubben
Jag är inte så kunnig med bilar. Lämnar in på Volvo, betalar kostnaden och sen kör.
Fick meddelandet ”SRS airbag service snarast” körde till Bilia som vanligt, bilen skulle servas ändå. Hämtade bilen och vist hade man bytt oljan osv men SRS är fortfarande tänt, de säger att jag måste boka ny tid för det. Jag försöker flera gånger boka tid under 3 månader men Bilia har inte tid att ta hand om min bil. Börjar bli misstänksam redan där.

Lämnar in på Mekonomen, det är bilbältet, passagerare bakom föraren som spökar. Man sätter en ny för cirka 3700 kronor; kör 150 meter och SRS tänds igen. Man byter kablar, kontrollerar kontakter men inget hjälper.
Jag kan inte meka, kan inte programmera och hinner inte lära mig. Har ägt bilen i nio år, jag älskar den och har fixat massor på den. Men nu är den avställd iom den kan inte besiktigas.
Finns det någon i närheten av Blekinge som kan fixa det här? Tacksam för hjälp :-( ...
Användarvisningsbild
av wissel
Fick du felkoderna av verkstaden?
Har själv idag fått srs meddelande, frontkrockgivare som spökar.
Felkoder är alltid av yttersta vikt så verkstaden lagar rätt saker......
av XCGubben
Nej, frågade inte och anledningen var nog främst att mekanikern på Bilia sa också att det är just det bältet som är felaktig. När två mekaniker säger samma sak så tänkte jag att det måste vara rätt.
Frågan som väcks är då att är det något annat som är sönder och bör fixas?
av MickeM
"Tändkablarna" till bältesspännarna är mumsfillibabba för råttor, av nån anledning.
Jag vet två sådana exempel i min bekantskapskrets. Båda Volvo och bältesspännare bak. Avgnagda vid framstolarna någonstans. Det var inte jag som fixade just dom.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]