Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kloven
Hmmm ja mysko är detta fel, håller med. Jag postar det jag gör så får vi se om något hjälper mig eller någon annan.

Vid besök hos Volvo konstaterades iaf att mitt batteri var slut så det har jag nu bytt. Måste nog vänta tills sent ikväll eller i morgon för att säkert veta om det hjälper.

Ska posta här så fort jag vet.
av Kloven
Märkligt nog så startade bilen utan problem i morse... om det var så simpelt som ett dåligt batteri är väl för tidigt att säga dock.

Det konstiga är ju att jag inte märkt något galet med batteriet. De andra bilarna man haft märks det ju direkt om något sker med det.

Jaja, vi får väl se om det var detta. Inte så säker jag. Men värt att testa om man har ett extra batteri liggandes. Som sagt mina symptom är exakt lik de som han som skapade tråden.

/ Klöven
av Bounty
Nu när du skriver detta så kom jag på en sak, för ca en vecka sen så stod
jag med enbart tändingen påslagen, alltså bilen va inte igång. Stod och
väntade på en kompis, då kom det upp ett medelande i displayen om att
batteriet börjar bli dåligt (kommer inte ihåg precis va det stod i displayen)
Men detta kan alltså ha o göra med att batteriet börjar bli dåligt?

Sen har jag precis som Kloven beskriver samma symptom med ljuset
inne i bilen, den "fladdrar" så att säga precis när man startat bilen.
Så detta kan bero på att batteriet börjar bli dåligt?

Nu ska jag hem till föräldrarna, bilen står i deras varmgarage så jag ska
dit och kika om bilen startar utan problem nu.

Kloven skrev:Märkligt nog så startade bilen utan problem i morse... om det var så simpelt som ett dåligt batteri är väl för tidigt att säga dock.

Det konstiga är ju att jag inte märkt något galet med batteriet. De andra bilarna man haft märks det ju direkt om något sker med det.

Jaja, vi får väl se om det var detta. Inte så säker jag. Men värt att testa om man har ett extra batteri liggandes. Som sagt mina symptom är exakt lik de som han som skapade tråden.

/ Klöven
av Pelle
Att ljuset "fladdrar" till vid start är normalt. Först efter ett par sekunder efter det att motorn kommit upp i normalt varv och laddnings regleringen "hunnit med" så är det full laddning. (Och full ljusstyrka)
av Bounty
Vart ingen skillnad efter att bilen stått i varmgarage över natten, startade
på 4 cylindrar igen. Bilen ska in på Volvo verkstaden nu på Måndag så får
dom kolla va felet är.
Återkommer på Måndag/Tisdag och berättar hur dyrt det blir med min
vanliga tur :wink: :lol:
av Kena
Min gjorde typ samma men slutade när jag rengjort gasspjället och bytt tändstift och batteri. Så vilket som var egentliga felet vette f-n.
av Kloven
Halleluja, min bil startade utan problem imorse igen. 1 plus ute så då kan jag med stor säkerhet säga att batteriet löste mitt problem iaf!

Mina symptom var: mycket svårstartad på morgonen höst/vinter. Lät nästan som den startade på 4 cylindrar istället för 5. Svarade ingenting på gasen de första 5-10 sek. Misslyckades första startförsöket (99 av100) så blev den ännu sämre att starta.

Så startproblem på kalla mornar med en V70 -01 kan helt enkelt vara så simpelt som ett dåligt batteri. Och det var inget jag märkte tills jag mätte upp batteriet.

Hoppas det kan hjälpa någon.

/ Klöven
av Kloven
Förresten, hade en gammal skrothög som 2:a bil ett tag och den gick som en kratta. Ibland kändes den så orkeslös att den knappt drog sig framåt.

Kändes som den växlade mellan 3 och 4 cylindrar.

Bytte tändkablar och vips så gick den...ja som en gammal 740 ska göra..

/ Klöven
av Bounty
Efter att ha bytt samtliga tändstift i bilen så har den startat som
den ska göra nu i 1 veckas tid både i några minusgrader samt
plusgrader.

Så va det verkstadsbesöket över och 2000:- fattigare :wink:

Snart e det dags för en storservice oxå + byte av framruta
då det en lååångt spricka i den 8) hehe...

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]