Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Höger framdörr har lite rost som jag vill passa på att laga. Har tagit upp det här i en tidigare tråd.
Rosten har börjat bubbla upp ovanför dörrlisten samt skapat en liten rostfläck ett par cm under dörrlisten. Sedan har dörrkanten i anslutning mot framskärmen börjat lite lätt och diskret ta stryk av rost.
Jag åkte förbi ett ställe här i gbg bara för att få en prisuppgift och ärlig åsikt om skadan. Svaret var: byt dörr, det är inte värt.

Nu är det kanske inte så lätt för er då ni inte kan se eller känna på skadan. Det finns ju en del dörrar på skroten, oftast strippade på innehåll och mekanism osv. Visst kan jag ju ta från min dörr men vad hade ni gjort?
av Malmstroem
Om du börjar se rost så brukar det vara en hel del bakom.

Utan att ha sett dörren så gissar jag att du har fått ett korrekt råd.

Chansen är att om någon lagar det så kommer rosten snabbt tillbaka. Ordentlig rostlagning tar tid, och det händer lite för ofta att det fuskas.
av hno12
Malmstroem skrev: tor 11 mar 2021, 09:57 Om du börjar se rost så brukar det vara en hel del bakom.

Utan att ha sett dörren så gissar jag att du har fått ett korrekt råd.

Chansen är att om någon lagar det så kommer rosten snabbt tillbaka. Ordentlig rostlagning tar tid, och det händer lite för ofta att det fuskas.
Ja jag tror också att det är ett korrekt råd. Troligtvis är det säkert rost under listen också. Det är en del jobb att få bort dessa limmade lister. Annat va det när dom var clipsade. Nu ska man få bort lim rester från både listen och plåten. Det finns en dörr på skroten som bara kräver listen, dörrpanel och listen till dörrkanten. Hur får man loss listen till dörrkanten?
av SubMarine
Har gjort den där operationen på min V70 -99. Tog en stund kan man säga, men det var väldigt lärorikt :)
IMAG1707.jpg
IMAG1707.jpg (72.82 KiB) Visad 1937 gånger
IMAG1708.jpg
IMAG1708.jpg (80.05 KiB) Visad 1937 gånger
IMAG1709.jpg
IMAG1709.jpg (53.46 KiB) Visad 1937 gånger
IMAG1714.jpg
IMAG1714.jpg (71.9 KiB) Visad 1937 gånger
IMAG1711.jpg
IMAG1711.jpg (80.85 KiB) Visad 1937 gånger
IMAG1712.jpg
IMAG1712.jpg (80.48 KiB) Visad 1937 gånger
IMAG1713.jpg
IMAG1713.jpg (66.24 KiB) Visad 1937 gånger
IMAG1719.jpg
IMAG1719.jpg (73.31 KiB) Visad 1937 gånger
IMAG1764.jpg
IMAG1764.jpg (64.41 KiB) Visad 1937 gånger
IMAG1772.jpg
IMAG1772.jpg (56.42 KiB) Visad 1937 gånger
av hno12
SubMarine skrev: tor 11 mar 2021, 18:36 Har gjort den där operationen på min V70 -99. Tog en stund kan man säga, men det var väldigt lärorikt :)

IMAG1707.jpg
IMAG1708.jpg
IMAG1709.jpg
IMAG1714.jpg
IMAG1711.jpg
IMAG1712.jpg
IMAG1713.jpg
IMAG1719.jpg
IMAG1764.jpg
IMAG1772.jpg
Snyggt!! Tyvärr är jag inte lika händig. Och sen har jag inte gjort sådana försök.
Skulle ju va kul att få ge sig på det men det känns som att det är lika kostsamt som att köpa och byta en hel dörr. Dörren går snabbare att byta än att slipa, spackla, lacka osv.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om någon undrar varför det blir rost just där på V70 mk 1 så kommer förklaringen här:
På baksidan av listen sitter det dubbelhäftande tejp i överkant, underkant och framkant. Men tejpen i framkant är rätt kort och lämnar en glugg i övre främre hörnet.
Gluggen fungerar som en skopa som effektivt samlar upp saltvatten och smuts som stänker upp från framhjulet, och fyller med tiden mellanrummet mellan dörrplåt och list med rostoptimerad blöt saltmättad smuts.. Rostangreppet startar sen runt hålet för styrpiggen på listen, lacken är tunnare precis vid hålkanten
Vad var det för en nöt till konstruktör som ställde till med detta? :bored:

Nu har jag heltätat alla glipor runt listerna med byggsilikon..

dörrlist.jpg
dörrlist.jpg (493.67 KiB) Visad 1899 gånger
av borstarmicke
Listen längst ner sitter med skruv från insidan dörren och några clips har jag för mig.

Hade loss listen på förardörren på min V70 02:a i våras då den satt löst i framkant. visade sig vara 2 fästen till clips som var trasiga, fixades fint med några plastbitar o lite epoxilim.
av hno12
Erik Å skrev: tor 11 mar 2021, 21:52 Om någon undrar varför det blir rost just där på V70 mk 1 så kommer förklaringen här:
På baksidan av listen sitter det dubbelhäftande tejp i överkant, underkant och framkant. Men tejpen i framkant är rätt kort och lämnar en glugg i övre främre hörnet.
Gluggen fungerar som en skopa som effektivt samlar upp saltvatten och smuts som stänker upp från framhjulet, och fyller med tiden mellanrummet mellan dörrplåt och list med rostoptimerad blöt saltmättad smuts.. Rostangreppet startar sen runt hålet för styrpiggen på listen, lacken är tunnare precis vid hålkanten
Vad var det för en nöt till konstruktör som ställde till med detta? :bored:

Nu har jag heltätat alla glipor runt listerna med byggsilikon..

dörrlist.jpg
Det är ju som om dom gör det medvetet vissa gånger eller ber om att folk ska bli utsatta och missnöjda. Men det var en bra förklaring, skulle jag demontera listen i framtiden så blir det nog att täta ordentligt. Tack för tipset :-)
av hno12
borstarmicke skrev: fre 12 mar 2021, 00:46 Listen längst ner sitter med skruv från insidan dörren och några clips har jag för mig.

Hade loss listen på förardörren på min V70 02:a i våras då den satt löst i framkant. visade sig vara 2 fästen till clips som var trasiga, fixades fint med några plastbitar o lite epoxilim.
Ok tack för info, min är en 06:a. Hoppas på att dom fortsatte i samma spår. Det blir nog att beställa hem en dörr från skroten och plocka delar från min dörr. :-)
av Dextre
Det låter lite som den rost jag har på framdörrarna. Den är i hörnet under bottensvällaren och syns ytterst lite ovanför.

Jag spenderade väldigt mycket tid och tog bort all synlig rost med slip runtom. Helt plåtrent och sedan bra täckning med zinkprimer och båda lackerna. Garanterat täckt och allt borta. Det kom tillbaka på mindre än två säsonger. Det verkar komma innifrån. Det går säkert att göra ännu mer noga, men räkna med att det kommer tillbaka. Det skulle vara intressant att veta om SubMarine tagit bort listen efter detta och tittat hur det ser ut efter en tid efter allt det jobb du gjorde. Lister är ju ganska bra på att skapa rost men även dölja dem.

Nu verkar du redan ha bestämt dig för att strunta i det men jag skulle inte ge mig på en sådan sak igen. Isåfall bondvarianten med rostätare och sedan lacka över och hålla tummarna. Eller ny dörr givetvis om man vill ha ett fint utseende.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]