Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Suck. lyckades byta bromsolja överallt utom vänster fram. Där gick nippeln rakt av med "kanten" på bromsoket. Den enda trösten är väl att det inte läcker nån bromsolja. Någon som vet hur man får i en ny nippel på enklast sätt? v70-02
av olson
Man kan borra och använda skruvutdragare, men enklast är nog att hämta ett på skroten.
av *pettson*
mikeyman35 skrev:Suck. lyckades byta bromsolja överallt utom vänster fram. Där gick nippeln rakt av med "kanten" på bromsoket. Den enda trösten är väl att det inte läcker nån bromsolja. Någon som vet hur man får i en ny nippel på enklast sätt? v70-02
mycket mycket enkelt.. demontera oket..
sätt upp det i bänk. Lägg en stor mutter över (m14) över stället där nippeln satt. Ta fram magsvetsen.. bränn med väldigt hög ström.. ganska lite tråd. Det låter fan.. ser ut som fan.. fäst nu nippeln i mutterns inre med svets.
vänta tills det kallnat ned från rött..
sätt en nyckel på och sätt lite spänn på nippeln. Ta en hammare och knacka lite rakt ned medans du har spänn. Nu kan du ta i lite försiktigt så ska du se att det släpper galant. OCH oket är okej och du kan montera en ny nippel.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
hmm, kanske ska testa det du skrev om Pettson. Svets har jag ju..Tack för tipsen gott folk. :)
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Prova annars att slå ner en torx nyckel ,värmsedan oket, el rost flash(crc)
brukar alltid funka för mig .. och ta det lungt....
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
den där sista var ett bra tips
av zenobia
Då jag saknar svets motsv har det alltid slutat med ett annat ok.. :(
Hatar bromsjobb

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]