Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Sitter på en XC70 från 2001 som dessvärre helt plöstligt började pissa olja. Visade sig vara en uttryckt packbox. Denna är nu utbytt samt, vevhusventilation, kamrem och vattenpump. Nu uppstår nästa problem. Den går fint i början men sedan tänds orange motorlampa med text motorservice omgående huxflux och den börjar gå ryckigt värre ovan på det slås bromspedalen ut blir enormt "tungtryckt". Låter jag bilen stå ett par dagar så försvinner det och så börjar visan om. Någon som har en bra gissning? Kan det vara något galet med vevhusventilation som skapar vakum som slår bromsservo samt påverkar gången?

Väldigt tacksam för hjälp, lagt alldeles för mycket pengar redan.. :(
Har du satt alla slangar rätt?

Om bromsservon inte får vakuum blir det precis som du skriver. Något sitter fel, helt klart.

Som att någon slang som ska anslutas efter gasspjället, sitter ansluten FÖRE gasspjället.
Typ...
Hej,

Hej Micke, tack för snabbt svar. Lite oklart med slangarna då det inte är jag som monterat dem, är en bekant som gjort jobbet. Lämnade tillbaka den till honom när felet först uppstod. När jag väl körde den till honom så bettede sig såklart bilen normalt, han läste av den med datorn som inte gav några felkoder. Jag fick tillbaka bilen och nu uppstår felet igen och igen. Jag tänkte köra tillbaka den till honom men han verkar inte veta vart felet ligger. Det verkar komma och gå och dyker upp först när man kört ett tag. Så tänkte dra en chansning här för se om någon av er vet. Men du tror alltså att han kan ha satt slangarna fel?
Jag gissar bara givetvis, men så mycket annat kan inte ha hänt som tar bort vakuumet.
Märkligt dock, att vakuum/bromsfelet inte är konsekvent.
För jag förutsätter att ABS inte jobbar när du säger tungtryckt bromspedal, utan du menar som en bil där vakuumet försvunnit. Dvs avstängd och bogserad...

Jobbar ABS kan du ha helt andra fel.

Hur länge/långt går bilen normalt, innan allt ballar ur. Sekunder, minuter, en kvart....
10m 1km 1 mil....

Om jag spekulerar bara:
Säg att MAP sensorn i insuget inte är inkopplad. Då startar kanske inte tillsatspumpen för vakuum. Och bilen går skräp.
Skulle tända varning, dålig motorgång, kanske även få sämre bromsverkan, men absolut ge felkod. Samt att det är långsökt.

Det som också stör mig, är att det inte fanns felkoder. Verkligen? Efter lysande varning.
Det stämmer inte, eller så var bilen strömlös någon gång efter att varningen visat sig.
Felet med bromsarna kommer och går och kommer varje gång samtidigt som ryckiga gången, möjligen spjällhus? Verkar inte finns något givet antal mil när det kommer utan kan gå normalt från start för att efter 10 min körning eller ibland 60 min kicka in.. Nu imorse när jag startade bilen fungerade ex. inte gaspedalen, tryckte men inget hände. Kom igång efter några omstartar samt växlande mellan gas och broms. Nu även med felkod, startade datorn som gav utslag på katylastor. Kanske lambdasond som ger konstiga värden då spjälhus låst sig? Gick i övrigt felfritt både med broms och gas (denna gång). Mycket mykcet märkligt
Hmm, med den informationen kan vi utesluta slang. Det skulle vara mer konsekvent.
Fick intrycket att den startade normalt men började krångla när belastningen kom.

Jag har också förutsatt att det är en bensinmotor. Kanske felaktigt?
En diesel så är det en annan sak och öppnar för andra möjliga fel.

Ett spjäll som fastnar öppet ger ju också dåligt/inget vakuum, och motorn kontrollerar då varvet med spridarna. Knappast silkeslent...
Inte alls dålig teori.

Men, även det, skulle ge felkoder. Jag tycker att det ska uteslutas att dom inte finns.

Lyser verkligen ingen varning?

Borde ge felkoden "momentövervakning" i alla fall. (Minns ej koden)
Den startar normalt för det mesta och sedan kommer felen. Dock inte denna gång nu ville inte gasen från början. Är mycket riktigt en bensinmotor (2.4 I5).

Yes, är fortfarande inne på spjällen men kommer inte vidare :) Sista gången fick jag upp en kod (kommer ej ihåg nummer) som hänvisade till catalyst error. Kan vara orsakat av spjäll då det ger avvikande avgasvärden?

Igen tack för du tar dig tid
Katalysstoreffektivitet är just vad det låter som.
Nästan alltid ett följdfel av annat fel.
Kan vara skadad kat, eller att kat inte klarar pga pågående fel.

Men skapar inte dina symptom.
= följdfel.

Du borde ha flera felkoder kan man tycka.

Siffror/bokstäver kombon är viktigare info än övrsättningstexten när det gäller felkoder. Dvs KODEN. Även ALLA koder.
Vissa på forum nämner bara dom som de själva tycker är relevanta baserat på texten i scannern. Bara säger....

Tät kat, (ihopsmält) brukar göra så motorn kvävs när den ska varva. Fortsätter man då hålla full gas försvinner naturligtvis vakuumet.
Vakuumet försvinner alltid om man håller fullgas.
Men, det skulle vara permanent och bara under belastning. Tomgång påverkas normalt inte av det. Högre varv = Högre flöde= begränsningen uppstår.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]