Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har problem med vibrationer i min S80 2.9i med automatlåda 4T65-EV, GM lådan. 28.000mil. Den är servad och växlar helt ok trots det dåliga ryktet från T6an.
Vibrationerna är värst i 120 men märks redan vid 60-80kmt. Provat med sommarhjul, blev bara något bättre. Hjulinställning är gjord.
Hade hjulen av och upptäckte att det är glapp radiellt, upp å ner i drivknutsskålen, där den är instucken i växellådan alltså inte glapp i själva drivknuten. Det är ganska mycket, några mm och hörs som ett klonk när man bänder/ruskar upp å ner. Är även fuktigt runt packboxen. Brukar vara litegrann på många bilar vet jag men hur stora är toleranserna? Kan det vara boven i dramat? Ter sig likadant oavsett friläge/drive. Ska förmodligen byta ut mina dåliga bromsbelägg nu i veckan så kan kolla närmre om någon har några tips och idéer.
Vet att dom är känsliga för anliggande bromsar så kommer rengöra och motionera oken.
/Niklas :-)
Inre drivknuten är bara en splinesaxel intrycken i lådan och säkrad med snäppring. Dom är aldrig stumma. Dock inte jätteglapp, men beroende på referenspunkt så kan det nog röra sig enstaka millimeter.

Dessutom är drivaxel långt in i roterande periferin så för att skapa betydande obalans krävs ganska mycket.
Krävs säker 10ggr mer än längst ut på hjulet.
Men visst, det sitter ju faktiskt en dynamisk balanserare i gummi på drivaxeln till automater. Sannolikt även till GM lådan.

Vibrationer av typen du beskriver är annars oftast anliggande broms. Något i hjulupphängningen gör att dessa plattformar är löjligt känsliga för det.
Kör bromsarna varma medvetet och hissa bilen fort och rotera hjulen. Ofta går det fint med kalla bromsar, men kärvar varma.
Kan också gå att sakta rulla till stopp och känna om den stannar med "knyck".

Skakar ratten mer än bilen är det sannolikt fram.
Bilen mer än ratten, är det sannolikt bak.

Jag letade själv vibrationer i veckor, vägrade tro på bromsarna, med erfarenheter av stekande bromsar utan durr från andra bilar.
Men visst tusan var det bromsarna. Varma efter färd. Inte särskilt heta ens. Men varmare än dom borde ha varit.
4x nya ok, så gick den finfint.
Tack för svar.
Jag ska kolla närmre på det när bromsbeläggen anlänt och försöka kolla på lyft med bilen igång i läge D för att se om det vobblar nånstans i drivaxelområdet.

Tycker ändå att det är lite väl stort glapp inne mot lådan jämfört med många andra bilar jag ägt, även om det kanske inte är anledningen till felet men det känns inte bra att det är så, ser ut som det fuktar olja runt stället med.

Bilen rullar ganska lätt och fenomenet är hittills detsamma oavsett kalla eller varma bromsar, körde en bit med foten på bromsen men det vibrerar likadant tyvärr och har tokbromsat och haft mig innan.
Det är såpass vibrationer att innerspegeln durrar i glaset när man tittar i den i 120kmt.

Hoppas hellre att det beror på bromsarna än drivaxelglappet isåfall :-)
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]