Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
CarMan skrev:vet du om felkoden var permanent eller intermitent? vet du om felkoden komit mer en en gång om den nu var internmitent.
Intermitent, men hur många gånger den sattes vet jag inte.

Matningen till 30+ (pump och ventiler) sitter längst ut till höger på kontaktstycket om man står framför bilen. Låsningen skjuts in från vänster, eftersom den är kass (förstörd) så kanske den inte greppade längst ute till höger.

När bilen skakade runt på vägarna kan det kanske varit tillräckligt för att ge ett tillfälligt (intermitent) fel, precis som ABS-0080 innebär.

Nu vet jag inte hur ventilpaketet är uppbyggt men ventilerna kanske hamnade i otakt när detta glapp (i matningen) förekom?

Någon som vet om Volvo har verkstadshandböcker i pappersformat som mer ingående beskriver bromssystemet? Säljs dom över disk? Artikelnr isåfall?

.
av Knasen
Kolla i VADIS, kompinentplacering
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:vet du om felkoden var permanent eller intermitent? vet du om felkoden komit mer en en gång om den nu var internmitent.
Intermitent, men hur många gånger den sattes vet jag inte.

Matningen till 30+ (pump och ventiler) sitter längst ut till höger på kontaktstycket om man står framför bilen. Låsningen skjuts in från vänster, eftersom den är kass (förstörd) så kanske den inte greppade längst ute till höger.

När bilen skakade runt på vägarna kan det kanske varit tillräckligt för att ge ett tillfälligt (intermitent) fel, precis som ABS-0080 innebär.

Nu vet jag inte hur ventilpaketet är uppbyggt men ventilerna kanske hamnade i otakt när detta glapp (i matningen) förekom?

Någon som vet om Volvo har verkstadshandböcker i pappersformat som mer ingående beskriver bromssystemet? Säljs dom över disk? Artikelnr isåfall?

.
om felkoden var intermitent, vet du om den kom tilgaka som intermitent om man nolla den & provkörde en sväng?

om svaret är ja, så bör man lets rätt på vad det är som orsakar denna felkod.

om bilen är av årsmodell 2002 & ABS styrenheten inta har en blå & gul färgmärkning kan det mycket vär vara fel i styrenheten. men det kan man ju lätt mäta upp om man mäter på strömmatningen uder en provkörning & ser om strömen försvinner en kort stund (det bästa är att ha ett loggande mätinstrument, då strömen kan saknas en mycket kort stund)
av Jaco
Är i färd att byta bromsbelägg på min V70 -01. Det finns väl ingen risk att man råkar ut för något krångel med bromsvätska etc., bara genom att byta beläggen, eller...?
av zenobia
Knasen skrev:Kolla i VADIS, kompinentplacering
Om du menar att det skulle vara ett alternativ till verkstadshandbok så är det ett uruselt alternativ.

Saab har böcker som ingående beskriver funktionen med bilder osv. Hästlängder bättre än VADIS som bara skrapar på ytan.

.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jaco skrev:Är i färd att byta bromsbelägg på min V70 -01. Det finns väl ingen risk att man råkar ut för något krångel med bromsvätska etc., bara genom att byta beläggen, eller...?
inget kan hända vid bromsbeläggs byte
av Jaco
CarMan skrev:
Jaco skrev:Är i färd att byta bromsbelägg på min V70 -01. Det finns väl ingen risk att man råkar ut för något krångel med bromsvätska etc., bara genom att byta beläggen, eller...?
inget kan hända vid bromsbeläggs byte
Tackar för det!

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]