Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maf
Jag har ett problem med min S60 -02 där styrservon helt plötsligt tappar all kraft.

Det händer någon eller några gånger i månaden och då alltid när man kör långsamt och snabbt gör stora rattutslag, t.ex. för att svänga in i på en parkeringsplats.

Styrservon slutar helt att hjälpa till och man tvingas ta i med båda händerna för att få något att hända. Sen kommer kraften tillbaka lika fort som den försvann.

Någon som vet vad detta är?
Användarvisningsbild
av greeeken
maf skrev:Jag har ett problem med min S60 -02 där styrservon helt plötsligt tappar all kraft.

Det händer någon eller några gånger i månaden och då alltid när man kör långsamt och snabbt gör stora rattutslag, t.ex. för att svänga in i på en parkeringsplats.

Styrservon slutar helt att hjälpa till och man tvingas ta i med båda händerna för att få något att hända. Sen kommer kraften tillbaka lika fort som den försvann.

Någon som vet vad detta är?
Kan de va i samband med att motorn håller på o dör när du bromsar in o ska svänga?
av maf
greeeken skrev:Kan de va i samband med att motorn håller på o dör när du bromsar in o ska svänga?
Det kan nog stämma att jag samtidigt bromsar ja.

Kan tillägga att jag kollat styrservo-oljan som ser helt OK ut. Bilen var på 12.000-milaservice för bara en månad sedan och det ser ut som om dom gjort sitt jobb.

Försöker jag reproducera felet genom att starta bilen och ratta allt jag bara kan fram och tillbaka så är det förstås inga som helst fel. Känns därför lite meningslöst att åka in med den då dom inte brukar hitta nåt när det inte går att ta på...
Användarvisningsbild
av greeeken
maf skrev:
greeeken skrev:Kan de va i samband med att motorn håller på o dör när du bromsar in o ska svänga?
Det kan nog stämma att jag samtidigt bromsar ja.

Kan tillägga att jag kollat styrservo-oljan som ser helt OK ut. Bilen var på 12.000-milaservice för bara en månad sedan och det ser ut som om dom gjort sitt jobb.

Försöker jag reproducera felet genom att starta bilen och ratta allt jag bara kan fram och tillbaka så är det förstås inga som helst fel. Känns därför lite meningslöst att åka in med den då dom inte brukar hitta nåt när det inte går att ta på...

Ja undrade bara för att ja har det så.
Tror att mitt gasspjäll måste rengöras så attdet inte dippar ner till 5-600 varv.
Kan vara nått sånt enkelt fel .
av maf
greeeken skrev:Ja undrade bara för att ja har det så.
Tror att mitt gasspjäll måste rengöras så attdet inte dippar ner till 5-600 varv.
Kan vara nått sånt enkelt fel .
Aha. Det kanske är kopplat till ett annat problem jag har då, att när man bromsar in inför rödljus så börjar hela ratten att skaka runt 30km/h, något som upphör samtidigt som varvräknaren sticker upp en bit vid ungefär 10km/h?

Hur rengör man ett gasspjäll? Har hört att det ska gå att göra själv rätt lätt?
av Kena
Gissaar på spjället jag med, du märker bara inte av det lika mycket eftersom du kör automat.
Användarvisningsbild
av greeeken
Testa att rengöra det noga så försvinner det förhoppningsvis.
av maf
Tack alla. Jag ska försöka kolla och återkommer om jag lyckas/misslyckas/förstör nåt ;-)
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!