Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesper Koch
Hämtade vår classic igår och det är verkligen en underbar bil, särskilt med automatlåda. Tyvärr upplevde jag bilen som svajig och mycket obehaglig att göra små rättutslag eller korrigeringar vid 70 km/h och upp till 130 km/h. Det sitter Nokian wr g2 odubbade vinterdäck 15" på stålfälg. Kan det vara detta däcket som är boven, för högt tryck eller annat? Skall kolla med Bilia imorgon

Mvh Jesper
Användarvisningsbild
av Mr H
Vinterdäck brukar vara mer "svajiga" än sommardäck så det kan nog varar orsaken.
av lillnisse
Jesper Koch skrev:Hämtade vår classic igår och det är verkligen en underbar bil, särskilt med automatlåda. Tyvärr upplevde jag bilen som svajig och mycket obehaglig att göra små rättutslag eller korrigeringar vid 70 km/h och upp till 130 km/h. Det sitter Nokian wr g2 odubbade vinterdäck 15" på stålfälg. Kan det vara detta däcket som är boven, för högt tryck eller annat? Skall kolla med Bilia imorgon

Mvh Jesper
Kan inte vara då att du är ovan med bilen? P2-bilarna har ju kritiserats hårt i motorpress för att vara just slacka, döda och okänsliga kring mittläget. Känslobefriad styrning är ju ett vanligt begrepp biltestare använder när dom testar Volvo. Tycker dock själv inte det är något problem. Men visst, det blir skillnad mellan vinterdäck och sommardäck. S60n jag brukar köra blir betydligt spårkänsligare och oroligare med vinterdäck än sommardäck.
av JK24T
Byt till Powerflex bussningar, främre länkarms bussninge, då blir den mindre svajig.

- Johan
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Det du upplever är en blandning mellan Volvos chassi som är lite mjuk och svajig och vinterdäcken som spär på det hela.
Blev också lite illamående när jag la på mina vinterdäck nyligen... kändes som att ligga och köra i gelé, eller i fel långfil :)
av Pachipachihand
Tyckte min v70 06 var hemsk att köra i början,hög som ett hus och med 16" ballongdäck, vinter däck gör inte saken bättre heller. När jag sänkte bilen och fick på 18" var det en helt annan bil,det bästa jag gjort hittils..
av Jesper Koch
Stort tack för era snabba svar, bilen kontrollerades av Bilia dagen efter att vi fått den. Det var vinterdäcken som var orsaken, och inget allvarligt fel. Jag kör i princip bara V70 i jobbet men har aldrig tiddigare känt på detta svaj. Tydligen är det värmen som gör däcket lite extra mjukt samt att det är helt nytt och ännu inte inslitet

I övrigt är bilen helt fantastisk, kund einte gjort ett bättre val, särskilt inte med tre små barn.

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]