Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MorreW
Halloj!
Det är kööööö på alla verkstäder så kastar ut ett test här...

Bilen, xc90 d5 automat, indikerar ”växellåda service erfordras” och ”antisladd service erfordras”.
Felkoder :

P0613 TCM processor
P1719 o nåt meddelande om att man ska kolla servicemanual...

Det gjordes en avläsning innan, då fanns även P0204 cylinder 4 injector A circuit med, och röd triangel och texten ”motorsystem service snarast”.
Men efter första avläsningen återkom inte detta.
Växellådan har låst sig på treans växel och man ser många tusenlappar flygandes...

Tankar och idéer?
av eddar
"Växellådan har låst sig på treans växel och man ser många tusenlappar flygandes..."

Ta bort minuspolen på batteriet noen minuter.
av BMViktor
Hur gick det? Jag har nästan exakt samma problem, dock har jag inte haft P0613. XC90 D5 2007.

P0202, har kollat cyl 2 spridare och kontakten verkade oxiderad. Så det verkar rimligt.

Efter att ha juckat på kontakten och nollat felkoder går bilen bra tills man accelererar lite hårdare, då hugger automatlådan och en drös felmeddelanden kommer i displayen, först Antispinn, sedan växellådan och sedan motorfel. Den går ner i limp mode och fastnar på 3ans växel.

Noterade att det sitter någon slags servomotor innanför styrservopumpen med en länk till något som der ut att vara ett spjäll i insuget. Armen hade hoppat av. Servot vibrerar efter att man har stängt av motorn, det verkar inte vara rätt.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]