Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
En lång skruvmejsel som du trycker mot Servopumpen o lägger örat till handtaget, låter det rejält då så har du hittat felet.....eller förstås om du har ett riktigt stetoskop :-D
av MickeM
Hydrualiska motorkuddar är fyllda med vätska som i en kudde innuti liksom. Ingen slang till dom. Osannolikt om dom skulle ge vibrationer så vida dom inte brustit totalt. Skulle synas.
Samma med fästet invid vevaxeln. Helbrustet i så fall.
Vakuum kuddarna har slang, med det är bara dieslarna.

När du ändå lossar remmen:
Känn på generatorns frihjul om det är stumt.
Ta tag i remskivan och vrid hastigt fram och tillbaka. Skall "slira" i ena riktningen.

Dåliga svänghjul brukar banka/knacka/rassla väldigt högljutt när dom är paj. Men visst kan nog slitna öka på lite vibrationer.
Och, visst kan jag känna lite vibrationer i pedalerna också i min V70N 2005. 38.000mil/15år sätter sina spår liksom. Inget jag bryr mig i så länge det fungerar. Oförändrat under dom 4 år/10.000mil jag har kört den vill jag påstå.
Nu har jag kört en sväng utan multirem. Nästan inga vibrationer alls...

Generatorns frihjul är "rock solid". Inget frihjulande här inte. Så den får bli nästa steg.
Styrservopumpen och ac-kompressorn snurrar på fint. Servopumpen har att litet axiellt glapp.

Hoppas, hoppas att jag hittat felet
Lite rapport

Jag bytte generatorns frihjul och styrservopumpen. Det blev betydligt tystare i motorrummet och en aning mindre vibrationer. Sedan bytte jag växellådsfästet fram. Det var helt slut . Inget gummi kvar alls i den mindre delen. Nu tycker jag att bilen går riktigt bra. Vibrationer finns men på en ok nivå.

Tack för all hjälp!
Carplay Trådlös adapter

Test av 5 bästa trådlösa adaptrar […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]