Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Superduperbetsen
Precis köpt en V70 xc -01 till sonen som precis tagit körkort.

Inga problem enligt säljaren.
Tog 2 dagar (30mil) så tändes motorlampan.

Rotade lite i handskfacket och hittade ett papper om felkodsavläsning nån dag innan besiktning varefter vi köpte bilen.

644A omställningsventil kamaxel
4801 katalysatoreffektivitet

Pressar säljaren lite och då framkommer det att motorlampan lyst lite från och till sedan kamremsbytet i maj.

Efter lite letande på forumet verkar problemet kunna uppstå om man får kamremmen en kug fel.

Men borde det inte märkas på hur motorn går, och borde inte felet komma hela tiden.

Hur mycket måste man igentligen riva för att kolla att alla hjul står rätt? Lika mycket som ett byte?

Även sett andra inlägg där byte av omställningsventilen för kam (solenoid) hjälpt.
av MickeM
Det är två skilda fel.

Omställningsventilen är rätt så vanligt och lätt att byta. Om det är osync mellan vev och kam blir det en annan kod.

Katalysatoreffektiviteten är precis vad det låter som. Drabbar ofta bilar som körs mycket korta sträckor, eller med större oljeförbrukning eller längre tid med misständningar mm.
Går bilen bra, ingen/måttlig oljekonsumtion, vevhusventilationen är ok, och denna kod ändå återkommer, är det i regel bara att byta katalysator som gäller. Den är då utbränd.
av Dextre
Köp en testad begagnad omställningsventil på Bildelsbasen från bilar i samma ålder. Det gjorde jag när jag hade det där felet och det gick bra. Byt även den packning som sitter runt den. Billig och finns överallt. Om du köper en helt ny omställningsventil (pirat) eller en från en nyare bil så finns det men då måste man skala kabel och anpassa så att den går att sätta dit. Testa med en skrotdel med exakt samma artikelnummer.

En verkstad kollade även åt mig att kammen inte hoppat eller satt fel. Jag vet inte hur de gjorde men det verkade inte ha varit något komplicerat.

Katalysator jobbigt som sagt och dyrt men faktiskt inte så dyrt som det ofta talas om.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]