Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rob15
Inleder med att be om ursäkt för att starta en tråd som säkert diskuterats tusentals gånger tidigare.

V70 -02, bytt skivor, ok, ett rör osv BAK. Eftersom det va ett tag sen bromsvätskan byttes så passade på att göra det.
Första varvet gick över förväntan och den gamla cocacolan mot ny fin vätska.
Pedalen är normalt stum och allt verkar bra.

Dra ut och testkör men märker att jag bara har bromsverkan på vänster sida. Bromsarna blir varma men absolut inget händer på höger sida.

Börjar lufta om, tänker att det är luft kvar.
Börjar hö-fram och det gick väl som vanligt, vä-fram (den som inte verkar bromsa) så kommer ingen vätska. Snustorrt.
Tar av oket (Som är fullt med ny vätska sen första lutningen) och blåser igenom - inga stopp. Men märker att det inte kommer nån vätska alls ur slangen.

Vad ställde jag till med när jag luftade sista 2 (första gången - obs gick bra, kanske oväntat lite luft dock med tanke på nya rör)?!

Pedalen är stum, tar högt upp, sjunker inte.
Så inte säker på huvudcylindern...
Det blev natt med så har inte luftat abs än, men ska göras nu.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är inte så enkelt att nivån i bromsvätskebehållaren har blivit så låg att den ena bromskretsen inte får något..?
av MickeM
Det finns då ingen ventil som stänger om en krets brister, som vissa årgångar av 240serien hade.
Dom kunde djävlas ibland.

Jag tänkte ett tag att kanske indirekta kolven i huvudcylindern fastnat i nedtryckt läge.
Då är pedalen som vanligt, men det blir naturligtvis inget tryck i ena kretsen.
Hände en 142'a -70 som jag hade för himskans länge sedan.

Men lite märkligt om kretsarna skulle vara uppdelad helt på höger vänster. Diagonalt var det huvudsakligen förr på Volvo och även Saab, och andra har delat fram/bak.
Men sedan ABS introducerades, har jag inte koll på uppdelningen faktiskt. Aldrig fått anledningen.
av Rob15
Jag hoppas jag klarat hålla nivån - körde pinne-på-bromsen-tricket. Nu är ju nivån, tyvärr, alldeles för stabil.

Ang ventil är det mkt möjligt, läste på nåt amerikanskt forum om att blåsa lite med tryckluften genom nipeln för att få nåt membran att släppa lite i abs:n men det känns lite motigt (ovant) att trycka åt det hållet, känns som att det slutar i att jag trycker sönder huvudbromscylindern och behållaren.
Har iofs en lite sån "spruta" som jag brukar använda när jag byter bromsvätska i hojen som jag kan trycka upp lite luft/vätska med genom nipeln - borde ju iaf gå att få lite tryck då.

Men det här är inget vanligt problem som händer som med gamla fördelare osv?
av Rob15
Hej igen,
Jag har fortsatt samma problem. Enda verkliga uppdateringen är att när jag använt spruta och försökt trycka bromsvätska genom nipeln så tappade jag bromspedalen helt.
Luftade igen med en Luftman och kunde lufta båda oken på vänster sida men fortfarande helt torrt i höger.
Pedalen är stum igen och tar i rätt läge men ingen bromsverkan höger sida. (Obs första lutningen med vänlig manuell pumpabromsen-teknik funkade ju på alla bromsar).
Vet att man inte ska försöka göra flera problem till ett men det ligger ju nära till hands jämt.

Tror ni på flexslangen på båda dessa eller nåt svårare?
Kan mitt 2-krets sitta höger/vänster?! Låter ju isf som nåt att hantera då med.
All hjälp/chansningar/erfarenheter mottages mkt tacksamt.
av Rob15
Enig.
Är ny ägare och annars hade det nog aldrig byts, o andra sidan funkade det innan jag petade i ny vätska och en luftning med nya...
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ingen aning, har aldrig gett mig på ABS:en..
Kanske skulle hjälpa att låsa hjulen (förslagsvis på något halkigt underlag) så att ventiler och pumpmotor får jobba lite?
Eller försöka backspola genom att trycka tillbaka kolven i det ok som inte får någon vätska?
av Andreas12
Har du provat lossa rören vid huvudcylindern o kollat om där kommer vätska?
Hade likvärdigt problem för många år sen o där visade sig att något hände med huvudcylindern vid luftning så den släppte aldrig ut någon vätska ..
Kommer det där hade jag lossat vid abs enheten o kollat där...sen går utåt tills det inte kommer.
Har hänt att slangar mm svullnad inuti o då ställt till det.
Finns risk att du tryckt pedalen för långt ner vid luftning o då fått tätningar att vända på sig så dom ej kan pressa ut vätska.
Det är anledningen till att man aldrig trycker pedalen i botten vid luftning
B230F går fett

Okej, jag hade ingen avgasläckage men de kans[…]

Rycker vid kallstart V60 T4

Läst ut felkoder? Nu lyser för visso int[…]

Felkodsläsare till Motronic 4.4 är myck[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Oljud från fjäderbenslager förknip[…]