Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Forst far jag be om ursakt for det amerikanska tangentbordet.

Jag har ett problem med installningen som verkade komma efter att min lokala Volvo handlare bytte mina sub frame bushings och installerade min IPD sway bar.

Bilen verkar styra "in" i kurvan snabbare efter en kvarts varv pa ratten. Det marks battre pa kurvor pa motorvagen, speciellt om fjadringen studsar lite.

Bilen ar ocksa lite vag i styrningen. Jag bytte allt "ball joints, inner & outer tie rod ends, struts, strut bearings, lower control arms with bushings, sway bar links" i sena 2015, sa dom har 5 ar och 40000 miles (64000 KM?) pa sig. Dom BORDE ju fortfarande vara bra - forutom min "inner tie rod end" pa hoger sida.
Jag bytte framhjulslagren tidigare i ar, som dom ar nya. Samma med bromsskivor och klossar fram.

Iaf, jag kollade mina styrleder (tror jag dom heter) igar och hade en firma fixa min installning men nu verkar bilen fan varre. Speciellt pa motorvagen verkar den som att natt ar lost i framvagnen eller att dacken knappt har luft i sig.

Allt ser bra ut pa papper: https://i.imgur.com/qMx1QPy.png
Fragan ar ju om snubben inte fick installnings maskinen platt pa hjulen eller natt sa han justerade dom fel? Volvo har inte lyckats heller aven om deras papper visar ratt installningar. Ratten kanns fortfarande lite los och sladdrig.

Dacken ar ju slitna nu sa jag ska byta dom OCH inre/yttre styrleder (inner/outer tie rod ends), sen ska det stallas in igen - men det borjar kosta fan att gora fyrhjulsinstallningar hela tiden sa om ni har tankar pa natt annat som kan vara fel sa hojta.

Jag har kollat alla bultar och muttrar och som sagt, nastan hela alltet var bytt ut i slutet pa 2015 sa det BORDE ju inte vara slitna "bushings" (bussningar?) eller lager tycker jag. Nar jag rycker i hjulen 12-6 och 9-15 ar det ingen som ror pa sig (forutom hoger styrled, valdigt lite).
In Sweden, they teach us english in school from like 9-10years old.
So English is easier to understand than Google translated to Swedish.

The rubber in the lower controll arms are a sickness in this model. And there are lots with crappy quality. It does not always show on the rubber. With them bad, the car is all over the road.

And, if you have aftermarket alu-rims with a plastic ring in the center for a nice and tight fit on the hub, you get very strange symptoms if one is missing. Or if one is broken. That goes for every carmodel.
Thanks - I can actually read Swedish (lived there 13 years as a kid) but writing it is a royal pain the ass, particularly technical terms. I try to read forums like this to learn, but it's slow.

Anyway, the lower control arms are from 2015 and original Volvo parts. With 40000 (American) miles on them, could they be bad? It was a pain in the ass to replace them so it would suck if I have to do it again, but that would definitely explain why the car is feeling weird.

I have the Volvo wheels, Volans (17") and the Canisto wheels (also 17"), no aftermarket stuff. These things fit the hubs perfectly and seem round and hold air, BUT the tires are shit. I'll get new ones soon, right after I've replaced the inner and outer tie rods again on both sides.
With that and new tires, I'm curious to see if my issues go away.
Ok, då skriver jag svar på svenska då.

Du skriver ingenstans att det låter från hjulen.
Den är bara vinglig?

För har du knackande ljud också, kan övre fjädersäten vara dåliga. En annan sjuka på dessa bilar.
Dom här:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... QJEALw_wcB

Dåliga däck kan absolut vara anledningen.
Så även en dålig styrled.
Åtgärda dom först annars.

Volvo orginal borde vara av bättre kvalitet än många eftermarknadsdelar.
40.000 US Miles = ca 65000km = 6500mil.
Om du inte bara kör på väldigt ojämna vägar, ska dom inte vara slut redan.

Stötdämparna då?
Vet du om dom är bytta någon gång?

Även dåliga dämpare BAK, kan ge symptom i väghållningen.
reverend skrev: tis 15 sep 2020, 06:46 ..Jag har ett problem med installningen som verkade komma efter att min lokala Volvo handlare bytte mina sub frame bushings...
Blev dina bussningar rätt monterade? De går att vrida dem 90 grader fel vid monteringen; det finns ett urtag i kanten som ska vridas mot ett litet präglat märke (svårt att se) i subframe.
Bussningarna har två "ekrar" av gummi och är mycket styvare i riktningen längs ekrarna än tvärs över. Nu är de här till V70 mk 1, jag vet inte om de ser exakt likadana ut på de nyare bilarna..
Kolla också att bussningarna är helt inpressade i subframe, det går h_lvetiskt trögt att få dit dem :-)
Jag skulle ha känt på bultarna också så att ingen sitter löst..
bushing.JPG
bushing.JPG (7.08 KiB) Visad 789 gånger
Upper spring seats have been replaced AND the bearing plates, along with Bilstein B4 struts (front and back) - that was done in mid-2017.

No unusual noises, knocking, vibrating or shaking, either braking, accelerating or coasting.

I've also checked the bolts for the sub frame bushings. They're tight too. I'll have to crawl under and see if the notches are aligned if the 2006 has them - and if I can see them with the bushings in. Sadly, having Volvo do those doesn't guarantee that they're done right.

I'll order the new tires today. The inner and outer tie rod ends (styrleder) are already on order.

I'll have to get it re-aligned today because yesterdays alignment made it quite a bit worse. Thanks for the thoughts. I'll have a few more things to look at.
Även ett litet glapp i inre styrleden gör bilen vinglig. Tro mig, jag har testat :-)
Fyrhjulsinställning är rätt onödigt, om du redan vet att bakaxeln är okej så behövs i princip bara toe-justering på framhjulen när man gjort något i framvagnen. Möjligen kolla camber om man byter stötdämpare fram.. Caster och KPI är icke justerbara, ska inte ändras om man inte har krockat..
Om subframe halkar omkring pga fel på bussningarna så ändras de flesta inställningarna.

De bakre bussningarna ska tydligen ha markeringen vänd in mot bilens mittlinje, gummiekrarna ska alltså ligga tvärs bilens längdriktning. Men det här är som sagt mk 1
IMG_20190926_103314_8CS_DxO_600_mark.jpg
IMG_20190926_103314_8CS_DxO_600_mark.jpg (48.29 KiB) Visad 677 gånger
IMG_20190926_103314_8CS_DxO_600_mark.jpg
IMG_20190926_103314_8CS_DxO_600_mark.jpg (53.22 KiB) Visad 673 gånger

Främre bussningar, märket är även här in mot mittlinjen
Subframe tillåts alltså röra sig framåt/bakåt men inte i sidled!
IMG_20200915_210708_DxO_600_mark.jpg
Add description
IMG_20200915_210708_DxO_600_mark.jpg (53.35 KiB) Visad 657 gånger
Erik Å skrev: tis 15 sep 2020, 18:07 Även ett litet glapp i inre styrleden gör bilen vinglig. Tro mig, jag har testat :-)
Hahahah, jojo. Jag har bestallt innre/yttre styrleder for bada sidorna. Det fixas on en vecka. Jag kopte nya dack idag men vantar nog tills mina styrleder har installerats innan jag anvander dom.

Tack for bilderna, det hjalper en hel del och jag ska kolla pa bilen och se om Volvo fick det fel (skulle inte bli helt overraskad)

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]