Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
Hej!
Problemet gäller en Volvo S80 -00 2,4 20v - manuell (utan turbo).
Den går oftast bra, när den bara "rullar på", men vid gaspådrag, särskilt från lägre varvtal vill den "hacka".
Växlar man ned går det oftast bra, upplever dock att det blivit mer markant med tiden... :x

Min teori - just nu - Är att den får för lite bränsle.. :oops:

Bränslefiltret byttes för några månader sedan.
(Upplevde direkt en förbättring)
Blev osäker om flödes riktning av filtret. Antog att det sitter på trycksidan - dvs. från tank till motor (inte på returen).
Med pilen på filtret framåt. Kan jag vänt bränslefiltret fel? :oops:

Försökte sätta in en tryckmätare på spridarbryggan. (Mätaren var inte så bra - mätte max 10 PSI)
- När motorn gick var bränsletrycket konstant (betydligt mer än 10 PSI).
- Bränsletrycket förändrades inte ens vid gaspådrag.
- Blev förvånad över att bränsletrycket sjönk ganska snabbt sedan motorn stannat. (systemet blev helt trycklöst)
(När bränslefiltret byttes, höll den trycket minst ett dygn.)

Sprayade startgas runt de vakumanslutningar jag kunde hitta - men utan resultat. :bored:

Har börjat fundera över gaspedals lägesgivaren. (men vet inte vilka värden den ska ge.)
När jag mätte med en felkodsläsare, hade jag nästan förväntat mig att utan gas = 0% och fullgas =100%
Men utan gas = 8% och fullgas ca. 80%...

Funderade även på reglerventilen för returen (men hittade ingen... :-/ )

Just nu har jag ingen idé vad problemet är, eller vad mer som kan felsökas.. :-(
av Andis
Du har säkert kollat detta men för säkerhetsskul. Kolla insugsslamgen från luftrenaren till motorn. Kläm och böj på den för kolla inga sprickor finns i den.
av MickeM
När den hackar (snabba misständningar) vid gaspådrag, främst på lägre varv med varm motor, är det klassiska att det är tändningsfel.
Svag gnista.
Rent generellt med bensinmotorer.
Om den tvekar/blöddrar mera än snabba misständningar kan det vara annat.

Dåliga stift, tändspole som missar, eller överslag från tändspolehals till toppen. Mikroskopiska sprickor. Väldigt vanligt på 5cyl modellerna från 90talet med tändkablar som har ett glasfiberrrör ner till stiftet. Skulle absolut kunna ske i gummiröret på direktverkande tändspole också.
Tändkabel"rören" brukade jag testa att linda ett lager eltejp på och provköra. Klar förbättring = tändkabelbyte. Ingen skillnad = eltejp bort och vidare felsökning. Kablarna är inte gratis, så det är surt att byta ut felfria sådana i felsökningssyfte
Borde som sagt funka på direktverkande tändspolar också i felsökningssyfte.
av Albireo
Tack för alla idéer.
Bytte tändstift (och plötsligt förändrades fenomenet)
Just nu går den bra över 2000rpm (inget "hack" vid gaspådrag)
Går även bra under 1000rpm (ex. 4:an i 40km/h och drar på) :-)

En av tändspolarna var "vit" nere vid spetsen - kan det skett överslag här? (ska försöka testa med isoleringstejp och se om det blir någon förrändring)
Till varje tändspole går tre kablar (varför?) höljet runt dessa styrkablar kunde varit bättre (ingen aning på skicket av själva styrkabeln)

Ett annat fenomen som jag inte har förklaring på.
Som jag skrev, sjunker trycket i bränslebryggan ganska snabbt (nu för tiden).
Körs bilen dagen efter - finns ryckningarna kvar "direkt" vid körning.
Men tappas bränsletrycket, genom att trycka in ventilen på bränslebryggan,
går bilen bra i kanske 5km innan fenomenet med ryckningarna återkommer. :-/

Att man ökar andelen förlust genom att l[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]