Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förarn skrev:
Förarn skrev:Annars kan jag återkomma om några veckor med resultatet :)
Jahopp, ungefär såhär såg det ut:

160 : 1.4
180 : 1.5
200 : 1.8
220 : 2.5
240 : >3
Tycker att din bil drog ganska så mkt. I juli körde jag typ samma sträcka som dig genom hela Tyskland med S60 260hk fullpackad och fick följande förbrukning:

160: 1,1
180: 1,2
200: 1,4
Alminjo skrev:Tycker att din bil drog ganska så mkt. I juli körde jag typ samma sträcka som dig genom hela Tyskland med S60 260hk fullpackad och fick följande förbrukning:

Oj, det var verkligen inte illa! Enligt färddatorn antar jag? (mina värden kom från färddatorn).

Men värdena låter ju väldigt låga - är det denna bil som är ovanlig låg, min som är ovanligt hög, stämmer inte färddatorerna speciellt bra - eller är det helt enkelt i sin ordning?
Förarn skrev:
Alminjo skrev:Tycker att din bil drog ganska så mkt. I juli körde jag typ samma sträcka som dig genom hela Tyskland med S60 260hk fullpackad och fick följande förbrukning:

Oj, det var verkligen inte illa! Enligt färddatorn antar jag? (mina värden kom från färddatorn).

Men värdena låter ju väldigt låga - är det denna bil som är ovanlig låg, min som är ovanligt hög, stämmer inte färddatorerna speciellt bra - eller är det helt enkelt i sin ordning?

Dessa värden är från mina uträkningar, färddatorn visade höga "nuvarande förbr"-värden men medelförbrukningen var helt OK.
Alminjo skrev:Dessa värden är från mina uträkningar, färddatorn visade höga "nuvarande förbr"-värden men medelförbrukningen var helt OK.
Aha, se där - mina värden var från momentanförbrukningen (som iofs hölls rätt så konstant när jag mätte). Men jag fick faktiskt känslan att medelförbrukningen visade ett lägre värde än vad man fick uppfattningen av att man hade använt enl mom.förbr.
Det kanske är ett känt faktum att de skiljer?
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]