Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frebor72
Hej

Min motor har börjat kännas genom gaspedalen, om man kan uttrycka sig så. Speciellt på läga varv under belastning. Inte på tomgång. Tex i 80km/h på 5:an. Gasar jag då vibrerar motorn. Jag tycker inte att det är hastighetsberoende så jag har uteslutit obalans i däck. Utöver det så är det ett skalllrande plåtljud vid vissa varvtal som verkar komma från instrumentpanelen.

Vad kan detta bero på? Jag blir snart galen... Alla tips mottages tacksamt. Bilen är en v70 2,4 2002 bensin, ej turbo
av MickeM
Glapp inre drivknut?
Inte direkt hastighetsberoende men momentberoende.
Samma med stödlagret till höger drivaxel.

Kass motorfäste? Kanske främst det nedre högra vid vevaxelns remskiva med din beskrivning, men kolla alla.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Halvtaskig kompression på en cylinder? Eller igensatt insprutare alternativt slitet tändstift..?
av frebor72
Bra tips! Jag var ute och kände efter lite extra nu på kvällen. Min uppfattning är att motorn går lite grövre och att man känner det även urkopplad. Ska börja med nedre högra motorfästet för det har jag redan beställt. Sedan tändstiften då det är ganska lätt att byta.

Skulle man känna ett avgasläckage som en vibration i pedaler/torpedvägg?
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]