Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempaburre
Hej alla super meckare!
Min fantastiske V70 har för första gången börjat strula på ett sätt som jag inte kan mecka rätt på själv.
Till felet. Kör ett par dagar helt felfritt,
Sen helt plötsligt när man kommer ut från affären när det är som olägligast. Går det inte öppna med kir-en. Som tur är kommer jag in med nyckel via förardörren. Vrider om nyckeln allt funkar utom motorn. Kryper bak bland all skit och rotar fram batteriet, kopplar loss minus polen ett par minuter.
Låser upp bilen med dosan. Startar bilen helt felfritt. Kör ett par dagar. Sen kommer samma problem igen, upprepar processen allt går ett tag till. Börjar bli lite trött på att behöva krypa bak och lossa batteri vid alla underliga tillfällen,
Dels för att man alltid har massa bröte man måste kasta ut genom förardörren plus att folk glor så klart.

Någon snille själ som kanske vet vad det är som strular på min bil?? Tacksam för svar
av MickeM
Felkoder med Volvoanpassad utrustning krävs.
Det är det stela och tråkiga svaret.

Du får ingen text i färddatorn om "Startförsök avbrutet"?
av Bempaburre
Grejen är att jag har sån Volvo avläsare, men jag får inga felkoder när detta händer,

För ett tag sedan fick jag dessa felkoder:
Ecm-e003
Dim-e003
Cem-1a21
Cem-1a23
Dom raderade jag och har inte synts till sedan dess trots bilens fel.
Jag har provat nu ett par dagar att bara låsa/låsa upp med fysisk nyckel. Det fungerar dag tre nu.
Kan det vara något med fjärrens kodning???
av MickeM
Fjärrlåset och startspärren är två skilda system.
Signalen för upplåsning är en kod.
Chippet som antennringen läser av är en annan.
KIR nyckeln fungerar alltså utmärkt att starta med, även om batteriet är borta.

Att BÅDA dom inte fungerar, bara ibland och dessutom SAMTIDIGT, gör att jag tvivlar på själva nyckeln. Eller koden, för chippet är hårdkodat och antennringen läser den är inte mottagaren för fjärrlåset.
Gemensamma nämnaren som jag kommer på är CEM.
Men det kan också vara något med strömförsörjningen tidigt i ledet, så flera system slås ut , som tex ett huvudrrelä.
Eller jordpunkt.
Kan vara värme/fuktförändringar som får det att fungera ibland. Du hade felkoder på just strömförsörjningen....

Jag har inga fler idéer, tyvärr.
Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]

Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]