Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VLugnet
Säkert varit uppe tidigare.

Jag har en V70 D5 från -06. Tänkte sätta extraljus.
Frågade lokala Volvohandlare och då sa de att man måste ha programvara och extraknappar i Kupén. Det hade ju varit ok. Tyvärr säljs inte knappar (och i mitt fall inte heller ny panel, då jag inte har plats för någon till knapp i nuläget). Detta går ju säkert att köpa på skroten dock. Tyvärr finns inte heller programvaran för extraljus att köpa till.

Är det bara alternativet från förr med att tjuvdra styrström från ordinarie helljus kablage som återstår?
Om man vill ha in en analog knapp/brytare i kupén att styra till 30 på reläet var finns det genomgångar från motorrum till kupé så att man landar helst under radion och är detta åtkomligt?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Programvaran finns redan, pluggar man i rätt sorts knapp ska det fungera.
Sök på forumet för det finns mängder av trådar om detta.
av glock40sw
Din bil har världens bästa set att koppla extraljus förbered i fabriken. Man behöver bara original strömbrytare och två terminalkontakter ,ny programvara är bullskit ,vem fan har du frågat?
Tyvärr har jag hört att Volvo slutat sälja den här strömbrytaren och de försvinner från skrotarna också illa kvickt.
Återstår den gamla metoden, men om man vill under vissa väderförhållanden använda bara helljus utan extraljus blir det lite problem. ingången till kupen finns vid passagerarsidan längst ner,
En gummiplugg avsedda för kupevärmare. Säkraste är att dra bara jordkabel in. Det vill såga att du jordar relät primärkretsen (85-86) inne i kupen .
av MickeM
Och, det går för övrigt också alldeles utmärkt att koppla in som förr i världen.
Med ström hämtad från helljuset till ett relä.

Man MÅSTE alltså inte ha från orginalkablaget.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]