Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MHed
Hej Volvo experter!

Får efter några minuters körning med min v70 från 2006 meddelandet bromsservice erfodras.

Jag upplever inga fel i bromssystemet och jag upplever att abs verkar fungera. Hittar inte några koder när jag läser av bilen med felkodsläsare.

Vad kan felet vara?
av MickeM
Är det inte bara låg nivå på bromsvätska, bromsljuskontakten eller bromspedalsensorn när den säger "Broms, service erfodras "?
Oavsett vilket, fungerar allt normalt utom farthållaren möjligen.

Fungerar inte farthållaren talar det lite för pedalsensorn ute i bromsservon, MEN, bara gissat!

Annars skulle den säga ABS eller Antispinn/antisladd service erfodras om det vore nått med själva ABS-/antisladd systemet.

Även dom två trycksensorerna på huvudcylindern är jag GANSKA säker på ger "antisladd, service erfodras".
Jag vill minnas det stod så på en släktings XC70
när jag läste ut att det var en av dom.

Trådskaparens bil har som sagt sannolikt lästs med enklare universell OBD2 scanner, som bara tolkar motorkoder mot ISO standard och ger absolut inget ur annat system alls.

En läsning med en Volvoanpasssd scanner som tar alla system eller VIDA krävs annars.
Rekomenderas verkligen. Gissningarna är för dåliga för att köpa prylar och byta. Kan bli pengar i sjön.

Kolla vätskenivån är ju en självklarhet.
av MHed
MickeM skrev: fre 07 aug 2020, 09:57 Är det inte bara låg nivå på bromsvätska, bromsljuskontakten eller bromspedalsensorn när den säger "Broms, service erfodras "?
Oavsett vilket, fungerar allt normalt utom farthållaren möjligen.

Fungerar inte farthållaren talar det lite för pedalsensorn ute i bromsservon, MEN, bara gissat!

Annars skulle den säga ABS eller Antispinn/antisladd service erfodras om det vore nått med själva ABS-/antisladd systemet.

Även dom två trycksensorerna på huvudcylindern är jag GANSKA säker på ger "antisladd, service erfodras".
Jag vill minnas det stod så på en släktings XC70
när jag läste ut att det var en av dom.

Trådskaparens bil har som sagt sannolikt lästs med enklare universell OBD2 scanner, som bara tolkar motorkoder mot ISO standard och ger absolut inget ur annat system alls.

En läsning med en Volvoanpasssd scanner som tar alla system eller VIDA krävs annars.
Rekomenderas verkligen. Gissningarna är för dåliga för att köpa prylar och byta. Kan bli pengar i sjön.

Kolla vätskenivån är ju en självklarhet.
Farthållaren fungerar ej, så börjar misstänka att givaren spökar.

Ska kolla vätskenivån, annars får det bli en tur till verkstad och läsa koderna.

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]