Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Djinn
bilgalen skrev:Lite OT nu kanske. Men tycker det börjar bli väldigt vanligt med bilmekaniker/verkstäder som inte "hört talas" om fel även fast det gått ut tydliga direktiv i form av servicmeddelanden från tillverkaren. Nu tänkte jag generellt, inte bara Volvo.

Är det extremt dålig organisation hos många verkstäder? Eller hur kommer det sig att mekanikerna inte känner till saker som gått ut som meddelande från tex Volvo?
Det är inte mekanikernas fel. Som vanligt på lite större arbetsplatser så kommer informationen aldrig direkt till den som skall ha den, utan den måste slussas genom en mängd olika kanaler innan mekanikern får informationen. Och alla ni som har kört den klassiska viskleken vet ju att det som kommer fram i slutet allt som oftast inte ens påminner om vad det ursprungliga meddelandet var.
Kanske borde verkstäderna lägga in "flaggor" på delar eller utrustning som det har gått ut ändringar på, så att mekanikern får en liten ruta när han skriver in felkoden "hallå, vi har gjort en ändring i grejerna här, det kanske kan hjälpa dig" eller nåt sånt.
av krullle
MVH. Krille
Senast redigerad av 1 krullle, redigerad totalt 0 gånger.
av Frigge
Jag jobbar mycket med Återförsäljare runt om i landet och VET hur otroligt mycket information som går ut. Tyvärr är det väldigt svårt att ta till sig allt som kommer.

Det finns oerhört mycket kompetent folk på Verkstäderna i Sverige men alla kan inte kunna allt, så enkelt är det. Bilarna springer i väg teknikmässigt och det är inte lätt att felsöka på ngt för första gången.

Nu verkar det ju som att mekanikern är på rätt väg, om han byter DEM eller bara tryckgivaren spelar ju ingen roll för dig då det är Garanti på bilen.
av krullle
Äntligen funkar min Xc70 igen!

Blev byte av tryckgivare tillslut så nu e den ok! :-)

Tackar alla här för hjälpen samt tips!

//Krille
av staffann
Skönt att det ordnade sig!
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Skönt att det löste sig.

När HALDEX lägger av kan det vara något av detta som strular/måste bytas:

1. Säkring
2. Vinkelväxel
3. Splines (kan slå sönder ena eller andra sidan)
4. Hylsa
5. Växelåda
6. Oljepump
7. Styrenhet
8. Givare
9. etc.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]