Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är inte remmen som är dimensionerande för bytesintervallen utan aggregaten den driver. Skär vattenpumpen går remmena av. Skär brythjul går remmen av. Skär sträckaren går remmen av.
Man byter dessa tre i god tid och byter då naturligtvis även remmen vid samma tillfälle.
av kievY
Nu har jag pratat med verkstaden som gjorde jobbet. Tydligen så säger deras tillverkare som de använder att rullarna/sträckaren rekommenderas att bytas vid 10 000 mil/5 år.
Det var en icke-Volvo-verkstad alltså? ;-) Men i vilket fall är det nog dumt att ignorera en sådan rekommendation..
Här är för övrigt instruktionsfilm för rembytet (enligt "klåparmetoden" dvs utan tolkar :-) )
Ungefär så där har jag gjort själv på mina tre byten, brukar lyfta ur exp-kärlet samt locket på ECU-boxen för att få mer plats. Och när nya remmen väl är på plats så drar jag runt vevaxeln försiktigt för hand först med spärrskaft för att kolla att inga ventiler krockar med kolvarna och att visaren på spännrullen hamnat rätt..

av kievY
Tack, har tittat på ett olika videos. Tyvärr var jag med om en olycka med bilen i veckan och har inte haft en tanke på kamremmen. Som tur fick jag svar från Volvia att de går med att reparera bilen så först står det på listan innan jag lämnar in den för kamremsbyte.
av kievY
Tänkte uppdatera denna tråden. När jag bytte tändstift och hade isär täckskyddet för remmen och ena stiftet såg jag hur remmen såg ut. Den såg ganska bra ut, och såg samtidigt att det är en ContiTech rem, dvs Continental vad jag förstått det som. Men andra ord är det en bra rem vad jag googlat mig fram till och på så sätt är jag lite lugnare att det kanske inte är så viktigt att byta så tidigt som verkstaden påstod.
av LaRy
Vill inledningsvis tala om att jag ej har bytt någon rem, men såg en intressant metod på tv, tror det var Car SOS. Undrar vad "experterna" säger om metoden.
Den gamla utslitna remmen dela på mitten i längsled, hela varvet runt med en kniv.
Därefter skärs den yttre delen av och demonteras, halva remmen sitter således kvar och håller positionen för samtliga drev.
Ny rem träs på utifrån och när den är på plats på den yttre halvan, delas kvarvarande gamla rem, och den nya remmen puttas in. Naturligtvis måste trycket lättas genom reducering av remspännaren.
Kommentarer, skulle det fungera på en Volvo?
Hade en Citroen som fick sitt första kamremsbyte vid 24000 mil och 13 år :D Rejält uppsprucken, på något ställe var den nästan sprucken till hälften, ganska otroligt att den gick så långt.
LaRy skrev:Vill inledningsvis tala om att jag ej har bytt någon rem, men såg en intressant metod på tv, tror det var Car SOS. Undrar vad "experterna" säger om metoden.
Den gamla utslitna remmen dela på mitten i längsled, hela varvet runt med en kniv.
Därefter skärs den yttre delen av och demonteras, halva remmen sitter således kvar och håller positionen för samtliga drev.
Ny rem träs på utifrån och när den är på plats på den yttre halvan, delas kvarvarande gamla rem, och den nya remmen puttas in. Naturligtvis måste trycket lättas genom reducering av remspännaren.
Kommentarer, skulle det fungera på en Volvo?
Det är nog främst en metod man kan använda om man BARA byter remmen, dvs man byter inga spännrullar eller vattenpump. Det förutsätter också att man monterar bort remskivan annars får man inte på 1,5 remmar I bredd vid vevaxeln. På exempelvis tidiga vitblockarna kan man byta remmen utan att montera bort remskivan om man byter som vanligt och då tillkommer så att säga ett moment med detta tillvägagångssätt.
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]