Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinV70
Hej,

Gjorde en framvagnsinställning på bilen och det gick bra på vänstersidan (förutom att allt sitter fastrostat såklart). Efter jag lyckats lossa muttern på högersidan för att kunna justera toe in/out så märkte jag att det satt stenhårt, men precis när den släpper så märker jag att något släppte från insidan också. När jag sen vrider för att justera märker jag att något från insidan följer med och vrider jag tillräckligt mycket så är det något som klickar till.

Min undran är om något gick sönder och i så fall vad? Tog bort damasken för o kika om man såg något konstigt men såg normalt ut för mig (har aldrig meckat med detta innan). Bilen går precis som vanligt, inget glapp eller liknande. Har bilder från under damasken men tror inte de säger så mycket.
av MickeM
MartinV70 skrev: mån 27 jul 2020, 14:06 men precis när den släpper så märker jag att något släppte från insidan också. När jag sen vrider för att justera märker jag att något från insidan följer med och vrider jag tillräckligt mycket så är det något som klickar till.

Min undran är om något gick sönder och i så fall vad?

Inre styrleden är bara en kula. Du kan alltså vrida styrstaget runt runt utan att påverka styrväxeln.
Om du tog i väldigt hårt kan du snarare ha kvaddat YTTRE styrleden.

RADIELLA krafter på styrstaget ska doxk vara med måtta.
Vridkrafter på styrstaget/inre leden påverkar inget annat än yttre leden.

Att däremot ta tag utanpå inre leden för att släppa den från styrväxeln är en annan femma.
Men det handlade det inte om nu.
av MartinV70
MickeM skrev: mån 27 jul 2020, 16:26
MartinV70 skrev: mån 27 jul 2020, 14:06 men precis när den släpper så märker jag att något släppte från insidan också. När jag sen vrider för att justera märker jag att något från insidan följer med och vrider jag tillräckligt mycket så är det något som klickar till.

Min undran är om något gick sönder och i så fall vad?

Inre styrleden är bara en kula. Du kan alltså vrida styrstaget runt runt utan att påverka styrväxeln.
Om du tog i väldigt hårt kan du snarare ha kvaddat YTTRE styrleden.

RADIELLA krafter på styrstaget ska doxk vara med måtta.
Vridkrafter på styrstaget/inre leden påverkar inget annat än yttre leden.

Att däremot ta tag utanpå inre leden för att släppa den från styrväxeln är en annan femma.
Men det handlade det inte om nu.
Nja, känns som jag borde sett om något pajat på yttre styrleden? Vad skulle gått sönder då menar du?
Den känns precis likadant som på andra sidan förutom när man justerar toe.
För en uppfattning om hur mycket jag tog i så använde jag 13mm blocknyckel med liten förlängning och tog i "hårt".

Sitter kulan under damasken på bilden?
Bilagor
IMG_20200727_121444.jpg
IMG_20200727_121444.jpg (496.02 KiB) Visad 1283 gånger
av MartinV70
kebabpizza skrev: mån 27 jul 2020, 16:31 Intressant, du har alltså gjort en framvagnsinställning på egen hand?
Ja, jag bytte länkarm innan jag gjorde detta och fick en ratt som stod snett så jag körde på metoden med pallbockar och fiskelina. Känns som man läst mer negativt än positivt om att göra det själv men tänkte att jag provar det och skapar mig en egen uppfattning, mina framdäck sjunger ändå på sista versen. Mätte upp det med samma metod innan länkarmsbytet och det visade 1,5mm toe in på båda sidor, så det gjorde att det kändes lite mer betryggande att det går att göra på detta sätt, även om det såklart inte blir lika exakt som att lämna in. Jag har bara hört om snedslitna däck när man har rejält fel inställt, eller så vågar man inte erkänna att man inte lyckades ställa in det själv :P

Ratten blev i alla fall rak igen och jag märker inget konstigt, inget annat än det jag märkt sen innan iaf :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
MartinV70 skrev: mån 27 jul 2020, 16:57 Sitter kulan under damasken på bilden?
Ja, utanför nylonstoppen sitter en ungefär lika stor metallklump som är ytterhöljet runt kulan. Dra undan damasken lite till så ser du.
Kuggstången brukar gå att rotera någon enstaka grad fram och tillbaka innan det tar stopp, den har D-format tvärsnitt i andra änden där kuggarna är men det finns alltid lite glapp mot pinjongen..
Fisklina var en ny variant för toe-inställning, själv använder jag plankor och skjutmått :-D
av MartinV70
Erik Å skrev: mån 27 jul 2020, 20:12
MartinV70 skrev: mån 27 jul 2020, 16:57 Sitter kulan under damasken på bilden?
Ja, utanför nylonstoppen sitter en ungefär lika stor metallklump som är ytterhöljet runt kulan. Dra undan damasken lite till så ser du.
Kuggstången brukar gå att rotera någon enstaka grad fram och tillbaka innan det tar stopp, den har D-format tvärsnitt i andra änden där kuggarna är men det finns alltid lite glapp mot pinjongen..
Fisklina var en ny variant för toe-inställning, själv använder jag plankor och skjutmått :-D
Gick inte att dra tillbaka mer utan att skruva av yttre styrled.
Förstod inte riktigt hur du menar, har aldrig skruvat med de här delarna innan, men jag känner mig iaf tryggare med att det borde inte vara något som gått sönder eller som riskerar att göra det under färd :-)
Men vad kan det vara som "drar tillbaka" när jag skruvar in/ut toe och klickar till om jag vrider för mycket? Om jag vrider långsamt och mjukt så kommer det inte till stadiet att det klickar till.

Undrade hur du menade o hittade din guide, snyggt men finns det inte risk att båda hjulen pekar lite antingen åt höger eller vänster? Måttet mellan bakkant o framkant kan ju stämma ändå? Ratten blir väl iofs sned då, men är det inte svårt o veta vilken sida man ska skruva på? Min metod gick ut på att ställa in vinkeln efter hur bakhjulen står,bara o hoppas att de var raka :-D

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)