Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SimonKed
Tja, som titeln lyder har jag ett kraftigt oljeläckage som verkar komma från undersidan av insuget. Insuget är nerplockat två gånger. Då byttes oljefällan och alla ”kanaler” därtill är rengjorda (det var väldigt mycket skit i slangarna och dylikt). Även vevhusventen är nedplockad och rengjord. Oljekontakten är också bytt.

Jag vet att turbon har varit kass med missljud och blårök. Så den byttes också i samband med att allt annat gjordes rent men utan något vidare resultat. Ska tilläggas att det bara läcker då turbon arbetar, låter jag bilen gå med endast lite gas läcker ingen olja.

Är det någon som har något förslag på vad problemet kan vara?

Tack på förhand!
av MickeM
Det är inte en VVT eller kamaxelpackbox som läcker och kastar ut oljan typ invid generatorn?

Jag förutsätter att vevhusslangarna BYTTES och inte bara rengjordes. Dom är spruckna ibland.
Användarvisningsbild
av drlecter
Jag är inne på samma spår som MickeM.
Bytte vevhusvent för ett antal år sen på en s70. Av någon anledning fick jag inte tätt vid anslutningen som gick från oljefällan in i blocket. Så efter att jag gjorde om det blev det tätt. I mitt fall var det inte slangen det var fel på utan jag hade en dålig slangklamma tror jag.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)