Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knutte2
Det är många som haft detta problemet. Bl a en arbetskamrat till mig och hon körde med illaluktande bil i över ett år. Vi trodde också det var något dött djur och lukten kan liknas vid kraftig fotsvett. Hon var inne på volvoverkstad flera ggr, men inget hjälpte. I detta fall kom lukten alltid efter att bilen stått still. Allt från 5 minuter till ett dygn räckte för att ta fram lukten.

Till slut lyckades de hitta felet, men det värsta är att jag inte riktigt kommer ihåg lösningen :???: Hon har slutat så jag kan inte fråga heller. Det jag minns är att mekanikern fick gå in så långt han kunde med armen någonstans vid ventilationen och dra ut en jäkla massa rutten jord-löv-kryp-röra, men han fick leta sig långt in.

Tror du att det är samma fel och du inte hittar någon lösning på det, så får du PM:a mig så ska jag försöka ringa henne och fråga var de hittade det ruttna.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av remus
Tjena!

Men jag undrar om det är det som kan vara felet.. Lukten kommer som sagt när bilen stått stilla, mer när det är fuktigt ute. Det kommer ingen som helst dåligt lukt från något av ventilationsutblåsen, utan det kommer från baksätet..

Har sprayat lite luktätare, funkade inge vidare... Det blev inte bättre nu när det är regnväder vareviga dag.. Suck...
Användarvisningsbild
av Jari
Hallå

Jag har samma problem.
När bilen stått ett tag så luktar det : "brie ost som har legat i solen några veckor efter bäst före datum" alltså ganska dåligt.

Men när jag startar bilen så försvinner doften efter några minuter !!

Jag har kollat igenom hela bilen efter animaliska produkter men inte hittat något.
När man stoppar näsan hyfsat nära golvet inne i cupe`n så kan man erinra en doft som inte hör hemma i en Volvo !

Bilen ska in på service om 3 veckor så då kanske mekarna kan hjälpa mig med detta lilla problem.
Användarvisningsbild
av Guligan
Hur har det gått för dig och din bil Remus???
av Sevak
Min pappas vw caddy-06 luktade med ruttet i ca 5 mån. Nu är det borta.
Användarvisningsbild
av Cimmen
Sevak skrev:Min pappas vw caddy-06 luktade med ruttet i ca 5 mån. Nu är det borta.
Ja men på just Caddy så är det nån kemisk process som blir då mattorna blir "fuktiga". Har stått en del om det i Aftonbladet. Hela bilen stinker kattpiss. Det försvinner dock på vintern när det är kallt... Jag kör en -05:a i jobbet...

Förresten... är inte trådskaparen i felforum med tanke på bilden?? :roll:

God Jul :lol:
Användarvisningsbild
av remus
Liten uppdatering och trådlyft! (Hittade min gamla tråd om en gammal bil) OC-ra hade rätt, minns att lukten försvann av sig själv efter ett par veckor så troligen hade musen skrumpnat ihop.. ;-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
remus skrev:Tack för svaren... Trodde att bilar tillverkades på så sätt så att en mus tex inte skulle kunna komma in.. Ajdå.. Står som sagt med bilen i en carport på landet.. Kanske dags att införskaffa råttgift.

Det låter ju bra att den torkar ihop! Håller tummarna på att lukten avtar/försvinner.. OM jag nu inte hittar den, vilket jag tvivlar på...
Gammal tråd men om någon annan får liknande problem.

https://www.google.com/search?q=inspekt ... 6259765625

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)