Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Annelie67
Hej. Fick vid besiktningen veta att det fanns "ett gulligt litet glapp" när killen puttade på bilen vid sidan framtill. Inget som blev ett nedslag men ibland hörs ett knack där på vänster sida när jag kör så tänkte fixa det. Har fått höra spindelled och drivknut av "kunniga". Tänkte att andra kan ju så varför skulle jag inte kunna byta själv jag också. Är inte helt ovan runt verktyg men då har det mest handlat om hästtransporter. Så tänkte nu höra med er proffs. Vad är det som jag ska byta?
Hälsningar
Annelie
av MickeM
Steg 1 är att kolla upp vad som är glapp, givetvis.
Det finns många misstänkta.
Krängningshämmarstag, Styrled, spindelled, hjullager, länkarmsbussning, osv.
De flesta skapar oväsen i gupp.

Kam du inte se glappet med ögonen, så lägg dig så du kan få in en hand vid alla leder och sätt fingrarna över misstänkta detaljer medan en medhjälpare gungar/knuffar bilen/rycker i hjulen. Kanske en större mejsel eller annat lämpligt att böja lite med. Försiktig med gummiskydden.

Hur besvärligt det är, beror på vad som är glapp.

Drivknuten märker man inte att den är glapp i gupp och liknande direkt.
av MickeM
En sak till:
Tips är att be medhjälpare kraftigt rycka högst upp på hjulet ut och in, och sedan nästa gång fatta tag kl 3 och kl9 och kraftigt vrida fram och tillbaka. Alternativt till kl3&kl9 är att vrida ratten lite fram och tillbaka.
Annars kan man missa styrlederna.

Om bilen har dragkrok kan man med lite rytmkänsla få bilen att vagga ganska kraftigt med att knuffa med foten på draget. Man måste då nyttja naturliga svängningsrörelsen och få den större och större..
Därför "rytmkänsla", i brist på bättre uttryck..

Får man upp en kraftigare sidovaggning avslöjas spindelleder och Bussningar.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)