Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CirruZZ
Har felkod på min luftkvalitetsensor, 0040 tror jag det var. Har haft ut den och gjort rent den, trycklyft och elektronikrengöring, men fortfarande samma fel.

Frågan är, är det värt att byta den? Gör den något mer än stänger automatiskt vid dålig luft ute? Är det något annat system som använder den? Har precis bytt AC-komp och sen efter det så kom koden, ser dock inte vad som skulle kunna vara orsaken till det eller om det är en tillfällighet.

Om jag skall byta, funkar det att köpa en beg. som inte för får många mil, eller skall man istället köpa en ny? Det priser jag hittade var inte billiga.... :-(
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Det verkar som att denna felkod är mer eller mindre permanent i de flesta bilar så det är inget att hänga upp sig på.
(Min har den också och anläggningen funkar ändå som den ska)
av MickeM
Den är bara för automatiska recirkulationen.
Onödigaste prylen på hela bilen i mitt tycke.
Strunta i den. Det gör jag också.
av glock40sw
Riktigt bra fines på Stockholmstrafiken under rusningstiden när trafiken står växelvis stilla och sen rullar en bit ,automatiken sköter luftcirkulationen riktig bra och man slipper andras avgaser inne.
Men utanför tullarna , helt onödig ,det håller jag med.
av CirruZZ
Ok, tackar för alla svar, då dissar jag den, bor ej i storstad så det blir inte mycket köer för min del. :-D
av vjohnj
glock40sw skrev:Riktigt bra fines på Stockholmstrafiken under rusningstiden när trafiken står växelvis stilla och sen rullar en bit ,automatiken sköter luftcirkulationen riktig bra och man slipper andras avgaser inne.
Man kan också slå på återcirkulation manuellt ;)
av glock40sw
vjohnj skrev: fre 24 jul 2020, 11:53
glock40sw skrev:Riktigt bra fines på Stockholmstrafiken under rusningstiden när trafiken står växelvis stilla och sen rullar en bit ,automatiken sköter luftcirkulationen riktig bra och man slipper andras avgaser inne.
Man kan också slå på återcirkulation manuellt ;)
Man kan också ha en gammaldags manuellt AC , istället för automatisk klimatkontroll . Konstigt att alla vill ha en klimatkontroll.
av vjohnj
glock40sw skrev: Man kan också ha en gammaldags manuellt AC , istället för automatisk klimatkontroll . Konstigt att alla vill ha en klimatkontroll.
Haha. Ja AC av/på enklare, mindre saker som kan djävlas :)

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)