Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickefix
farbrornilsson skrev:
Mickefix skrev:Dessutom så har jag för mig att man byter hela länkarmen i stället på V70 då får man även alla bussningar till på köpet för under 1900kr inpressade och klara samt en helt ny länkarm, bara spindelleden har jag för mig kostar runt 850-900 kr de två bussningarna till länkarmen ca lite över 600kr .
Med risk för att jag har missförstått dig, men varför ska han byta länkarmen om spindelleden är dålig? Spindelleden är en lös komponent som du byter på V70N.
På V70I så böt man komplett länkarm så spindelleden var pressad i länkarmen.

Sen lite mer ontopic, fick tag på volvos egna verktyg till detta arbete från en nerlagd verkstad och de underlättar jobbet avsevärt.
Jag menar att om spindelleden är slut så har ju allting där troligtvis varit med ett bra tag och om man ändå är där och rotar så i längden blir den lilla merkostnaden marginell och att man vet då framöver att allt är ok för en bra tid framöver och slipper med risk att behöva riva ner allting ett år senare eller liknande för att då behöva byta bussningar eller liknande. Men som du säger så finns det två (3) varianter, där man vid den ena kan köpa hela bärarmen komplett för några hundra extra, medans den andre får du köpa spindelleden till extra till bärarmen för ca 400 -850 kr beroende på kvalité vid köp av en ny komplett bärarm . Har även för mig att vissa bärarmar så var spindelleden nitade på bärarmen och man fick borra bort dessa och ersätta med bult och vissa hade pressade spindelleder som lätt släppte om man inte satte en svetsloppa på den och på dessa var det bättre att byta hela. Men som sagt allt beror ju på skicket på övriga prylar och kanske ska man tänka till två gånger och inte låta snålheten bedra visheten.
av MickeM
Jag har aldrig sett en spindelled i samma enhet som länkarmen till V70N.
Bara med separat led.
Någon som sett annat?

V70I (tom-00) har spindelled och bärarm som en enhet, och i två olika utföranden beroende på Diesel/AWD, och vanlig fwd.
Passar ej V70N.

850-modellen hade alu-länkarm och utbytbar spindelled, men bara tidiga årgångar. Den spindelleden säljs inte överallt, då den är ovanlig.
Senare 850 är väldigt lika V70I, om inte exakt lika, då vissa söker 850-länkarmen med lös spindelled till sin V70I.
Passar ej V70N.

Att byta länkarmar, samtidigt som spindelled kan vara ide, om länkarmarna gått långt. =ändå på G.
Arbete/besvär sparat? Ja.
Pengar sparat? Nej.
Obetydlig merkostnad? Nej.
Länkarmarna går på ca 1100kr/st, och en hjulinställning nödvändig =ca 1500kr till. =ca 3700kr.
(Endast ungefär, då det finns både billigare och dyrare länkarmar, och olika kostnader på hjulinst)

Är jobbet ett inlämnat verkstadsjobb, kan det vara några slantar sparat att byta rubbet, jämfört med två separata tillfällen.
Men då ska länkarmarna vara någorlunda på G, och planen att behålla bilen i en betydande lång framtid.
Något endast bilägaren kan avgöra värdet i.
av Andis
Väker tråden igen.

Någon som har någon ide hur långt spindellederna brukar hålla på N serien?

Min har gått 28500 mil med orginal spindellederna ska nu byta abs ringarna och smörja splinsen på vinkelväxeln så fundera jag på om man ska byta spindelleder för att slippa råka ut för att dom är slut några månader efter allt annat är gjort eller är dom av en superkvalite som aldrig ger up

Resten i framvagnen är byt en gång utom själva dämparna och ena stötdämparlagringen som klarat sig helt oskada
Användarvisningsbild
av wissel
Mina spindelleder håller aldrig mera än 6000 mil. Så om dina inte glappar så behåll dom, du har tydligen superbra spindlar....
Användarvisningsbild
av Jazzy
Andis skrev:Väker tråden igen.

Någon som har någon ide hur långt spindellederna brukar hålla på N serien?

Min har gått 28500 mil med orginal spindellederna ska nu byta abs ringarna och smörja splinsen på vinkelväxeln så fundera jag på om man ska byta spindelleder för att slippa råka ut för att dom är slut några månader efter allt annat är gjort eller är dom av en superkvalite som aldrig ger up Bild

Resten i framvagnen är byt en gång utom själva dämparna och ena stötdämparlagringen som klarat sig helt oskada Bild
Det beror ju alldeles på hur vägarna ser ut där man åker och körstilen. Bytte på ena sidan på min V70 efter 24 000 mil och räknar med att få byta den andra snart :)
av Kim123
Fick anmärkning på höger spindelled vid besiktning. Har sett lite olika sätt att byta den på. Och reflekterar bland annat hur det görs här på en XC90.

Annars skiljer det ju lite prismässigt. En spindelled från Vparts kostar runt 250 och betyder inte de kostnader som nämnts tidigare eller missar jag någonting?

Förstår att grejen är att få isär det hela utan att dra isär drivaxeln. Hur stor risk är det att man gör det?

Några synpunkter på hur den här tjejen gör det på en V70? Utan några specialeffekter för flera hundralappar (förutom momentnyckeln)...

Senast redigerad av 1 Kim123, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Hur stor risk?
Vet man om det, och har det i åtanke så minskar risken, mot om man i god tro drar och sliter hejvilt.

Spindelleden är inte dyr. Länkarmen är dyrare.
Även om det finns hyffsat billiga märkesgrejer på nätet.

Personligen gör jag som i filmen.

Jag brukar också sätta ett band runt subframen och fjäderbenet som hindrar att dra ut för långt för drivknuten. Man kan släppa centrumskruven och trycka in yttre knuten för att få fler cm att dra ut fjäderbenet.

Men bilen stående på marken är detta nog inte så kul. Jag har pelarlyft och tycker det är ett krångligt jobb. Mest för att länkarmen är så förb motspänstig.. .
Jag fattar inte hur han får ur och i leden så lätt i filmen. Kanske är lättare på XC90 än V70N.
av Kim123
Den här norrmannen använder sig av en långsammare och släpper även styrstaget. Är det ok att montera det igen eller riskerar man en skadad bussning där?

Hur är det med gummidamasken till drivaxeln. Är den lätt att byta samtidigt? Sett att det brukar vara skador på den där den sitter fast närmast hjulet/navet precis innanför abs ringen...

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)