- sön 27 nov 2016, 15:00
farbrornilsson skrev:Jag menar att om spindelleden är slut så har ju allting där troligtvis varit med ett bra tag och om man ändå är där och rotar så i längden blir den lilla merkostnaden marginell och att man vet då framöver att allt är ok för en bra tid framöver och slipper med risk att behöva riva ner allting ett år senare eller liknande för att då behöva byta bussningar eller liknande. Men som du säger så finns det två (3) varianter, där man vid den ena kan köpa hela bärarmen komplett för några hundra extra, medans den andre får du köpa spindelleden till extra till bärarmen för ca 400 -850 kr beroende på kvalité vid köp av en ny komplett bärarm . Har även för mig att vissa bärarmar så var spindelleden nitade på bärarmen och man fick borra bort dessa och ersätta med bult och vissa hade pressade spindelleder som lätt släppte om man inte satte en svetsloppa på den och på dessa var det bättre att byta hela. Men som sagt allt beror ju på skicket på övriga prylar och kanske ska man tänka till två gånger och inte låta snålheten bedra visheten.Mickefix skrev:Dessutom så har jag för mig att man byter hela länkarmen i stället på V70 då får man även alla bussningar till på köpet för under 1900kr inpressade och klara samt en helt ny länkarm, bara spindelleden har jag för mig kostar runt 850-900 kr de två bussningarna till länkarmen ca lite över 600kr .Med risk för att jag har missförstått dig, men varför ska han byta länkarmen om spindelleden är dålig? Spindelleden är en lös komponent som du byter på V70N.
På V70I så böt man komplett länkarm så spindelleden var pressad i länkarmen.
Sen lite mer ontopic, fick tag på volvos egna verktyg till detta arbete från en nerlagd verkstad och de underlättar jobbet avsevärt.

- By XRay89