Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas9090
Hejsan!

Jag har precis bytt ut min originalradio HU-803 mot en 2-DIN JVC KW-M25BT.

Jag har kopplat in allt i den nya radion med hjälp av diverse adapters som, antenn, ISO och ljud (RCA, lågnivå FR,FL/RR/RL).

MEN, ljudet är mycket sämre nu än innan. Basen är helt borta. Det ges heller inget ljud från varken Centerhögtalaren eller de främe högtalare nedanför framrutan. Får alltså bara ljud från främre dörrarna och bakdörrarna.

Har försökt leta efter svar i två dagar nu, men inget. Nu hoppas jag på att det finns lite kunnigt folk här inne inom detta område.

Kan det vara så illa att centerhögtalarna inte fungerar på andra enheter än originalradion?

Mvh
Användarvisningsbild
av bduren
Hej
På min S80 bytte jag ut min HU-803 mot en billigare variant av 2-DIN radio (Android). Enligt Volvos schema verkar det som centerhögtalaren drivs direkt från radion och inte via den extra förstärkaren. Du får hitta kabelparet i den gröna kontakten. I pappret jag har är det pinne 10 för +plus och pinne 11 för -minus.
Tyvärr hade jag bara 2 lågnivå V och H så någon fader blev det inte om man villeanvända den inbyggda förstärkaren.
Däremot kan man koppla direkt mot högtalarna dvs inte använda förstärkaren och då fick jag möjlighet till alla 4 kanalerna. Ljudet blev mycket bra, i princip samma som med förstärkaren.
Fortfarande utan center högtalaren. Om man lyssnar på radio över Internet är ljudet oerhört mycket bättre jämfört med vanlig FM radio. Spotify och andra musiktjänster likaså.
/Björn
Användarvisningsbild
av bduren
bduren skrev: sön 19 jul 2020, 16:57 Hej
På min S80 bytte jag ut min HU-803 mot en billigare variant av 2-DIN radio (Android). Enligt Volvos schema verkar det som centerhögtalaren drivs direkt från radion och inte via den extra förstärkaren. Du får hitta kabelparet i den gröna kontakten. I pappret jag har är det pinne 10 för +plus och pinne 11 för -minus.
Tyvärr hade jag bara 2 lågnivå V och H så någon fader blev det inte om man villeanvända den inbyggda förstärkaren.
Däremot kan man koppla direkt mot högtalarna dvs inte använda förstärkaren och då fick jag möjlighet till alla 4 kanalerna. Ljudet blev mycket bra, i princip samma som med förstärkaren.
Fortfarande utan center högtalaren. Om man lyssnar på radio över Internet är ljudet oerhört mycket bättre jämfört med vanlig FM radio. Spotify och andra musiktjänster likaså.
/Björn
Dum fråga men du har väl kopplat startström till förstärkaren ?
/Björn
Användarvisningsbild
av Andreas9090
bduren skrev: sön 19 jul 2020, 17:10
bduren skrev: sön 19 jul 2020, 16:57 Hej
/Björn
Dum fråga men du har väl kopplat startström till förstärkaren ?
/Björn
Okej, men din S80 består väl av 2st iso kablage i original? En grå och en grön kontakt?
Min S60 har bara en iso-kontakt, 16-pins. Har inget kopplingsschema på bilen, så vilken kabel som går var (förutom de man vet som röd, svart,gul) vet jag inte.

Hur menar du med startström från förstärkaren? Jag har ju använt mig av adapters från de befintliga kablaget in i stereon. Det enda som jag gjort är att adaptern för den 6 poliga ljudkontakten som omvandlas till lågnivåkablage, FR,FL/RR,RL har en blå kabel (remote) som jag tvinnat ihop med den röda tändningskabeln.

Hur menar du att du kopplade centerhögtalaren direkt mot högtalarna? Är det inte risk att trycket blir för högt då och att det bränner?

Mvh
Användarvisningsbild
av bduren
Jo, på S80 finns det 2 kontakter. Då stämmer det inte alls.
Jag använder inte centerhögtalaren alls.
För att få ljud i alla andra högtalare med fade och balans använder jag inte den inbyggda förstärkaren.
/Björn
Användarvisningsbild
av Andreas9090
bduren skrev: mån 20 jul 2020, 22:24 Jo, på S80 finns det 2 kontakter. Då stämmer det inte alls.
Jag använder inte centerhögtalaren alls.
För att få ljud i alla andra högtalare med fade och balans använder jag inte den inbyggda förstärkaren.
/Björn
Misstänkte det. Kom precis efter en heldags mek och valde nu att strunta i centern och koppla in en baslåda istället på ett eget steg. Dvs högtalarna går som vanligt från originalsteget och det andra steget kör bara basen. Upptäckte att jag behöver köpa till lite kablage som får inhandlas imorgon men kan ju ändå passa på att fråga;

På steget som bara driver baslådan har jag kopplat remote och ljudkabel. Från steget ska 2 RCA in (channel 1 & 2). Dessa ska tillsammans med remote från steget dras till radion. Men tanke på att originalsteget redan använder FR/FL/RR/RL i radion så är det fullt. Jag har 1 rca port på radion för Subwoofer. Jag borde väl kunna köpa en RCA split och sätta den i subwoofer porten på radion?

Blev rörigt nu, men hoppas du/ni förstår hur jag menar här :-D

Mvh
Användarvisningsbild
av bduren
Hmm.
Bara så jag fattat rätt.
Remote är den kabeln som startar det extra steget ? Sen skriver du "från steget" 2 RCA IN ?
Jag tänker en RCA ut från radions subwoofer till steget med splitkabel 2 RCA till steget. sedan från steget till högtalaren.
Du kanske inte behöver en split, det räcker nog med en eftersom subwoofern är mono.
Användarvisningsbild
av Andreas9090
bduren skrev: mån 20 jul 2020, 22:50 Hmm.
Bara så jag fattat rätt.
Remote är den kabeln som startar det extra steget ? Sen skriver du "från steget" 2 RCA IN ?
Jag tänker en RCA ut från radions subwoofer till steget med splitkabel 2 RCA till steget. sedan från steget till högtalaren.
Du kanske inte behöver en split, det räcker nog med en eftersom subwoofern är mono.
Ja precis, det är vad remoten gör. Ska försöka förklara lite bättre.

Originalsteget: Styr alla högtalare i bilen. Sitter med lågnivåkablage i radion.

Mitt egna steg: Har följande ingångar:
FR/FL/RR/RL/SUB ingångar för skalade lågnivåkablage som skruvas fast. 2 remote ingång ( en som kopplas in från basen och en som ska till radion). 2 rca ingångar som ska gå till radion för att leda ljudet.

I detta steget används endast SUB ingången för basen då högtalarna drivs av originalsteget.

Jag behöver ju dra dessa 2 rca kablar från steget till radion för att ge ljud till SUB. Vad jag undrar här är om jag kan använda mig av en RCA splitter och sätta den i radions SUB kanal? Tanke på att det inte finns några aktiva högtalare inkopplade i steget utan bara en subwoofer?

Mvh
Användarvisningsbild
av loci
Nu kan jag visserligen hjälpa dig med ditt inkopplingsproblem,men när du skriver om de" främre högtalare nedanför framrutan. " ,så vad jag vet så finns det inga högtalare där förutom centerhögtalaren .
Användarvisningsbild
av Andreas9090
loci skrev: tis 21 jul 2020, 23:30 Nu kan jag visserligen hjälpa dig med ditt inkopplingsproblem,men när du skriver om de" främre högtalare nedanför framrutan. " ,så vad jag vet så finns det inga högtalare där förutom centerhögtalaren .
Precis, det är centern jag menar. Nedanför vindrutan var inget. Förklara gärna inkopplingen! :-)

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)