Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Makedon
Hej,

Är på gång att byta avgas VVT-en.
Köpte en ny VVT men utan drevet ( kugghjulet ).
Tanken är att flytta över drevet från gamla till nya VVT-en.
Det är tre olika positionen som man kan skruva fast drevet till nya VVT-en.
Spelar det någon roll hur sen nya VVT monteras på kamaxeln bara den monteras med låsta kamaxlar samt att VVT-en vrids åt vänster när den skruvas fast och sedan vrids åt höger till end position när kamremmen monters på?

Tack på förhand
Mvh
Användarvisningsbild
av drlecter
De tre skruvarna ska dras åt lätt, skruvarna ska placeras i mitten av de avlånga spåren. Centrum bulten till vvt:n dras åt så lätt att man kan snurra vvt:n. Med kammarna låsta i bakkant så klart. Nu vrider man vvt medurs tills markeringarna på drevet överensstämmer med markeringarna på kamremskåpan. Sedan dras centrumbult fast, 120 nm. Använd helst momentnyckel.Obs! Centrumbultarna ska inoljas före åtdragning. Jag brukar använda nya bultar inköpta på Volvo. Kamdreven ska fortfarande vara vridna max medurs. Kamremmen läggs sedan på och spänns. Efter detta lossas de 3 skruvarna lite grann på vvt. Vvt:n vrids sedan medurs till stopp. Skruvarna dras åt.
När allt detta är klart har vi en spänd kamrem med vvt i ändläge, vriden max medurs. Detta förfarande gäller båda vvt-enheterna, i de fall det finns 2 st.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av Makedon
Hej drlecter,

Tack för svaret.
Det jag undrar är om att det spelar inger roll hur man positionerar ( skruvar fast med dem tre skruvarna ) gamla drevet på den nya VVT-en.
Det går väl att skruva fast den på tre olika positioner.
Ska det spela någon roll hur den sitter VVT-en på kamaxeln ( detta undrar jag hur oljan cirkulerar från kamaxeln in i dreven, det finns olja kanaler på kamaxeln samt på VVT-en).

Tack på förhand
Mvh

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)