Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robine
Hej
Tänkte byta servooljan och suga ur / köra en sväng verkar vara lättast men var ska oljan inhandlas? Är det gröna jag ska ha enligt boken o locket
Volvo? Biltema?

Tack:)
av PetePetrol
Ja,den gröna och ingen annan. CHF heter den. Finns på OKQ8. Minns inte namnet, men det är en grön flaska i plåt. Inte omöjligt att den finns på Biltema också, då de har en del Volvotillbehör.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Sug ur behållaren så gott det går och fyll upp med nytt. Kör en runda med många snäva svängar så att systemet får jobba ordentligt så det får en chans att blanda sig.
Upprepa proceduren 2-3 gånger så är det ju till sist ganska hyfsad olja man har i systemet.
Det bästa vore ju så klart att lossa slangar/rör så man tömde systemet ordentligt, men då är det ju mer jobb och man har oftast lyckats söla ner mer än man önskar... ;)

Biltema har CHF-olja, artnr: 36-9870.
Dock är flaskan röd så det är lite missvisande, iaf den flaskan jag har här hemma.
av robine
Tycker den ser brun/röd ut...
Nån som tappat i fel? Går det bra med suga ur metoden ändå?
av PetePetrol
Jag bytte oljan till servon på min frus Honda. Den ska ha gul olja och jag vet att förra ägaren var väldigt noga med det. När jag bytte oljan så var den grå. Den blir missfärgad av metaller och annat. Dock finns det de som häller i röd transmissionsolja i servon på Volvobilar, men då brukar servopumpen skära i hop ganska omgående. Då är det ju bra att du byter oljan nu.
Fast på bilden ser det ut att vara gul olja. Har du nyligen köpt bilen?
av robine
Den såg mörkare ut i flaskan

Köpte bilen för ganska precis ett år sedan och finns en del papper från tidigare ägare. Har inte lusläst alla papper i detalj men kan inte minnas att det stått något om servon
Gissar att vätskan där i har varit med ett tag

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)