Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Psyko
gooose skrev:HALLÅ

Om ni läser trådens fråga så var det hur man gör på en bil med viscokoppling var dom skall sitta och sätter man dom bästa bak på en sådan bil och det skiljer mer än
2 mm mönsterdjup för just denna bilmodell så RASAR vinkelväxeln det kan behövas endast 2 mil detta är jag vis av efarenhet av Detta kostar med bytes vinkelväxel ca 20-25000:-

Vad det gäller var du skall ha däcken ur trafiksäkehetssynpunkt är en helt annan sak

Förvirra nu inte och gör saken värre för dessa personer som har Volvo awd bilar med Viscokoppling för gör dom fel får DOM själva betala och det vet jag att dom inte vill
Hur man sedan skall göra är upp till var och en men alla kanske inte har råd att köpa 4 st nya däck bara för att 2 st är lite mycket slitna om man då skiftar och sätter dom bästa fram på en sådan bil så kommer man längre på däcken

Visco kopplinsbilarfår ej lov att ha olika däck fram o bak då det tex kan vara olika rullmotstånd i däcken och detta kan ge även detta problem med denna Viscokoppling

Denna viscokoppling är inte det bästa system som finnes men fixar man det här med däcken så fungrar ofta systmet klanderfritt

Det finns ingen 2 mm gräns mellan fram o bakdäck.
Man kan ha 1,6 mm på ett hjulpar och 8mm på det andra utan att det händer något. Dock är rekomendationen att man sätter dom mest slitna bak.
av staffann
Ja, en visco är ju känslig för olika stora däck, så där är det bästa att rotera så pass ofta att ingen större skillnad i slitage uppstår. På övriga bilar, sätt bästa däcken bak om ni inte har ork att rotera tillräckligt ofta (vilket man av ngn anledning oftast inte har...).
Ahh, då kanske du bättre kan reda ut mitt påstående tidigare i tråden?
Själv har jag också helt ovetenskapligt märkt att antisladdsystemen på samtliga märken jag kört i vinterväglag har haft betydligt enklare att reda ut understyrning än överstyrning så det talar ju också för att ha dem på bakhjulen om ni har en så pass ny bil.
Det är inget jag lagt märke till. Däremot går antisladdsystemen ofta in hårt när de ska häva överstyrning, vilket är lite okomfortabelt. Men komfort är väl inte det som normalbilisten behöver tänka på när det gäller dessa system-

Sedan får man ju tänka på att inte ens antisladdsystemen kan upphäva naturlagarna, så går det tillräckligt fort så åker man av vägen vare sig man har ett sådant system eller ej.
av jbl
Max 2mm skillnad mellan fram och bak är det klokt att hålla på en visco bil.

Själv byter jag plats mellan fram och bak på bilen när jag byter mellan sommar och vinter.

Jag vill nog påstå att risken är bra mycket större att köra dubbfria däck på vintern än att ha bästa däckena bak.
av *pettson*
jbl skrev:Max 2mm skillnad mellan fram och bak är det klokt att hålla på en visco bil.

Själv byter jag plats mellan fram och bak på bilen när jag byter mellan sommar och vinter.

Jag vill nog påstå att risken är bra mycket större att köra dubbfria däck på vintern än att ha bästa däckena bak.
Hur gör man när man kör en 5 mila sträcka med lika stora hjul på den modellen? Eftersom varje gång du svänger så går hjulen olika fort?..och procentuellt sett så är skillnaden extremt stor under en längre tid.. än om du kört med olika mönsterdjup...
Användarvisningsbild
av cycler
Som flera har sagt redan, bytar man normalt skall inte skillnaden mellan däcken vara så stor. Och jag påstår då att är skillnaden så liten så gör det ingen skillnad i hal situation.

Bäst fram eller bak tillhör samma diskussion som Anti-Slir och annat. Hur mycket hjälpmedel skall en bil ha? Om man behöver så mycket hjälpmedel var går då gränsen när man egentligen inte skall ha körkort???

Bilkörning kräver utbildning och skall inte vara alltför enkelt. Pallar man inte kan man ta bussen.....

/C
av aTommyC
Brainded skrev:Personligen så tycker jag inte att tråden spårat ur tillräckligt mycket för att vi ska behöva sluta prata om vart däcken ska sitta men tycker moderator det så får dom hemskt gärna flytta över dem till en ny tråd (ev. i en annan forumsdel) då det är en viktig och intressant sak att veta.
Har ikke sett noe innspill fra mod om dette, så jeg tar med litt info fra denne siden av grensen.

Dekkforhandlere og bilorganisasjoner hadde denne diskusjonen her i Norge sist vinter. Argumentasjonen var fornuftig fra begge sider, men jeg følte at konklusjonen også ble delt.

Jeg tenker som følger: Volvo understyrer, uansett dekkoppsett. Noe av det grusomste jeg opplever er når bilen ikke lar seg styre. Framhjulene har ansvar for flere ting; fremdrift, oppbremsing og sidekrefter. På en 2wd sitter 100% av fremdriften foran. Oppbremsing flytter bilens vekt forover, og bremseeffekten på gode hjul er bedre enn på dårlige. Volvo er framtung, og når bilen vil rett frem, er det fordelaktig å ha grep i den enden av bilen hvor kreftene er størst.

Det er også framhjulene som får den største jobben med drenering på våt vei. Bakhjulene følger etter på allerede drenert vei. Min erfaring etter 10 år med Volvo FWD er 1 overstyring (våt asfalt + dieselsøl), og 100vis med understyringer, uavhengig av dekkplassering. Needless to say, jeg har de beste dekkene foran.

Dette er langt på vei det samme som debatten her til lands viste.

Litt erfaring fra VW Golf Synchro: Når bilen understyrer, kobler "4WD" bakhjulene inn. Har man da de beste dekkene bak, forsterkes understyringen... Skummelt. Dette blir muligens korrigert av ESP, men eldre modeller har ikke alltid dette.

Jeg har ikke AWD, så jeg kan ikke si noe om hvordan dette fungerer med Volvo.

Så, man kan ikke være generelt konklusiv ang dette, det er avhengig av mange faktorer. Moralen blir uansett å avpasse hastighet og kjørestil etter forhold og evne.

Hva angår AWD - jeg tipper manualen sier noe om hvilke som skal være hvor.

:)

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]