Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skisbit
Hej!

Jag skulle behöva expertis om ett missljud från min bil. Ljudet är skrikande och har vid varje gång uppenbarat sig när jag kört på landsväg i ca 1 timme. Det har aldrig kommit vid körning i städer.

Efter att det "triggats" så tjuter/viner det vid låga hastigheter. Ju lägre hastighet desto högre ljud. Det är inte kopplat till varvtalet utan försvinner när jag börjar komma upp i hastigheter över 60 km/h. Efter någon minuts körning eller två är det borta helt. Man kan höra att ljudet "pulserar" väldigt svagt när man kommer ner till krypfarter, så det känns beroende av hjulrotationen.

Vad kan det bero på?

Fordonet är en Volvo S60 2.5T AWD Automat -06.
sicnarf skrev: tor 16 jul 2020, 09:06 Men SubMarine, det är ej kopplat till varvtalet ju. Så du har fel.
Bromsarna som Submarine är inne på, är 100% kopplade till bilens hastighet (hjulrotation) och inte varvtalet. (motorns varvtal)

Eftersom det även står "hastighetspåvetkat" i överskriften är bromsarna högst misstänkta.
Kanske också något som ligger mot bromsskölden tex.

Även hjullager, och höger drivaxels stödlager.

Eftersom trådskaparens bil är en AWD är även stödlagret till kardanaxel misstänkt.

Trådskaparen får hissa bilen och snurra hjulen och lyssna för att identifiera skyldiga hjulet.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)