av Erik Å - tis 07 jul 2020, 17:29
- tis 07 jul 2020, 17:29
Och jag har pratat med en tekniker på en Volvo-verkstad. Förklarade mina problem med att kompressorn går i och ur med ett par sekunders mellanrum och att jag har konstaterat att lågtrycksvakten bryter precis då kompressorn stannar. Efter någon sekund sluter vakten och kompressorn startar igen och så håller det på. Självklart kopplingen som behöver shimsas konstaterade teknikern!
Jag försökte protestera, kopplingen klunkar ju i och ur utan problem (hade inte mätt gapet just då så jag kunde inte kontra med att det var okej). Och varför skulle tryckvakten larma för lågt tryck om det är kopplingen som slirar? Men han gav sig inte
Nu har jag dessutom provat att kortsluta vakten och då går kompressorn kontinuerligt och bilen blir som ett kylskåp.
Så jag står inför två möjliga förklaringar, jag tror inte på Volvo:
1. Lågtrycksvakten (pressostaten) har ändrat känslighet så den bryter vid för högt tryck
2. Tryckfallet över expansionsventilen är för högt pga att den är igensatt och kompressorn suger nästan vakuum på lågtryckssidan. Pressostaten gör precis vad den ska, stänger av!
Systemet är påfyllt enligt konstens alla regler, så brist på köldmedia är uteslutet. Det hade annars varit enklaste förklaringen
En positiv nyhet i frustrationen; jag började misstänka att evaporatorn var slut och har ingen lust att riva ur hela brädan för byte. Men jag tog ur handskfack, fläkt och motstånd och inspekterade. Ser ut precis som nytt efter 21 år, ingen spårvätska som lyser i UV-belysning. Hurra! Alla eventuella problem finns samlade i motorrummet!

Så jag står inför två möjliga förklaringar, jag tror inte på Volvo:
1. Lågtrycksvakten (pressostaten) har ändrat känslighet så den bryter vid för högt tryck
2. Tryckfallet över expansionsventilen är för högt pga att den är igensatt och kompressorn suger nästan vakuum på lågtryckssidan. Pressostaten gör precis vad den ska, stänger av!
Systemet är påfyllt enligt konstens alla regler, så brist på köldmedia är uteslutet. Det hade annars varit enklaste förklaringen

En positiv nyhet i frustrationen; jag började misstänka att evaporatorn var slut och har ingen lust att riva ur hela brädan för byte. Men jag tog ur handskfack, fläkt och motstånd och inspekterade. Ser ut precis som nytt efter 21 år, ingen spårvätska som lyser i UV-belysning. Hurra! Alla eventuella problem finns samlade i motorrummet!

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar