Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick för några månader sedan problem med min V70 där hela elsystemet började flippa, bytte batteri och problemet verkade lösa sig. Däremot fick jag felkod på främre lambdasond när jag besiktade bilen innan jag bytte batteri samt att den började dra orimligt mycket bränsle enligt färddatorn, och jag bytte till en begagnad sond som gått 3000 mil.
Men den drar fortfarande väldigt mycket bränsle efter bytet och står även på väldigt hög tomgång precis när man startar bilen och tar ca 20 sekunder innan den går ner på normalt varvtal eller om man lägger i växel så går den också ner på en gång.

Men den drar upp mot 10 liter milen när man bara petar på gasen och den går aldrig ner på 0 när jag släpper, detta gjorde den tidigare, samt att snittförbrukningen ligger numera kring 1-1.5 liter / milen när jag var nere på 0.7-0.8 enligt färddatorn tidigare. Jag vet att jag inte kan lita blint på den, men att den gjort en sådan stor ändring känns ändå som att något är fel. Ska vid tillfälle fulltanka bilen och köra för att se exakt hur mycket den drar i snitt.

Är det någon som har tips på vilka detaljer jag bör börja felsöka som kan ge denna höga bränsleförbrukning. Luftfiltret var det någon som sa, men det ser istort sett nytt ut, och det bör väl inte ge en 0.3l/milen ökning ändå.

Vill helst inte lämna in den på felsökning om det är något som går att felsöka själv då dom förmodligen bara kommer börja byta ut delar på måfå och det blir galet dyrt och säkert inget dom hittar.
Senast redigerad av 1 Grillen, redigerad totalt 0 gånger.
Grillen skrev: ons 03 jun 2020, 20:33 när man startar bilen och tar ca 20 sekunder innan den går ner på normalt varvtal eller om man lägger i växel så går den också ner på en gång.
Normalt beteende.

Den momentana visningen av bränsleförbrukning ska du sluta titta på.
Den är bajs och ger ingen vettig info.
Däremot stämmer ofta snittförbrukningen skapligt om den har minst 20mil eller så som grund. Nyåterställd visar den också tok.

Om bilen utan uppenbar anledning plötsligt drar 0.3 mer. (Uppmätt vid pump och verifierat, alltså)

Däck och lufttryck?

Termostaten? Dvs går den upp i temp som föregående påpekar.

Anliggande broms? (Är bromsoken orörda är svaret "ja", nästan garanterat)

Service med filter och TÄNDSTIFT utfört när?

Modifierat någonting?
Tex breda hjul, öppna filter, osv....

Bränsleläckage? Den kanske inte drar mer, utan läcker ut via rostigt bränslefilter tex.

Och uppenbara är väl om man ändrat sitt körmönster, dvs kanske kör mer korta turer/ stadskärnor än tidigare......
Det är tydligen inte helt ovanligt att blandningsspjället för luftförvärmningen fastnar i läge varmluft efter några år. Då blir insugsluften över +50 sommartid och det ökar förbrukningen märkbart förutom att motorn känns väldigt trött. Om man råkar ha en digital termometer med givare på lång sladd så kan man kasta in givaren i luftfilterburken och kolla att temperaturen håller sig runt +20 när man åker.
Annars skulle jag sätta en spänn på att bromsoken behöver ses över, det gör mer än man tror på förbrukningen om bromsarna ligger på en liten aning.
Luftfiltret brukar jag ta ur och blåsa rent med tryckluft. Ser det fräscht ut så får det gå ett år till :-)
Hög tomgång skulle kunna hänga ihop med att gasspjället behöver göras rent.. Eller en vakuumläcka t.ex. på slangen till bromsservot.
Skulle kunna vara läge att kolla att kamaxeldreven står rätt men sånt borde ju inte ändra sig helt plötsligt ;-)
Tack för alla svar, har tyvärr haft fullt upp senaste veckorna så har inte hunnit vara inne och läsa eller felsöka. Men idag tog jag lös hela luftboxen för att jag var tvungen att lirka dit fjädern på lampan till helljuset som jag råkade dra lös, och då såg jag att slang från baksidan av luftboxen inte satt fast i andra änden då den hade smält sönder. Det var tydligen slangen till gasspjället/luftspjället och nu när jag satte dit den temporärt så sjönk förbrukningen som en sten till det normala igen :-)

Återigen tack till alla svaren, men ibland ska man bara ha tur och ramla på felet.
slangluftburk.jpg
slangluftburk.jpg (197.95 KiB) Visad 2691 gånger

I min bil signalerar VOC att den är off-line […]

Serviceintervall v90 D4

Precis, min fundering är, om än kanske n[…]

värme problem

Kylsystemet är slutet så i normalt l&au[…]

Hej, jag verkar ha samma problem, så tä[…]