Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inte många V70 lågmilare i Norrbotten i den prisklassen jag är ute efter. Åka hela landet runt för att köpa bil kommer inte på tal, så då får det bli Norrbotten-bilar. Jag undrar på vad man kan förventa sig av en dieselmotor som har kört 30.000 + mil?
Min V40 bensin har gått 22.000 nu och mår fortfarande mycket bra, men dieselmotorar har jag ingen erfarenhet med.
Några åsikter?
Volvos femcylindriga dieselmotor brukar hålla mer än 50 000 mil, så 30 000 är normalt ingen fara så länge den är servad som den ska. Jag har en D5:a som gått c:a 60' (visserligen S60, men ändå). Är det automatlåda bör den ha fått oljan bytt/lådan spolad, det finns trådar om det som du kan söka efter.
Tackar för svar.
Jodå, det är en femma som står högst på listan. Jag vill vara noga med att kolla vevhusventilation etc. och att den inte läcker olja.
Automat vill jag inte ha, på en såpass gammal bil som jag är ute efter har jag noll garanti för vad dom andra ägarna har gjort eller inte gjort med lådan, så det får bli manuell.
Så länge den är skött. Jag köpte min S80 som rullat 33' mil och gått som firmabil och sedan pendlarbil. Köpte den för 8' och har funkat fint. Enda jag fått byta är relaterat till sitt miltal så förmodar det är samma sak med V70.
Tänk att mil-myten aldrig dör.
Vi snackar 1970tal när bilar var slutkörd vid 25k mil och skrotfärdig vid 30k mil som faktiskt var ögonbrynshöjande då. Hade en Volvo 142 med 32k mil och orenoverad motor. Det ansågs mycket. Kamaxeln var nästan rund när den öppnades. Nuvarande V70 har snart gått 37 och drar inte en droppe olja ens.

Det är ÅLDER och därmed lågt ekonomiskt värde som dödar bilar idag.
"Ska jag laga bilen för 10k när den är värd 12k? Man låter småfel efter småfel vara för att komma undan billigt tills "Nej, nu har den för många fel...)

Taxi rullar 50-60k mil och säljs sedan vidare..... MEN, då bara några ÅR gamla och därmed ännu ett någorlunda ekonomiskt värde.

Milrelaterade fel är slitdelar och är inte så dyra rep.
Undantaget är kopplingen, men den kommer med tid också. Man byter nog oftare koppling för hydrualdelen än utsliten lamell. Hydrualcylindern åldras. Och snabbare om den bara står.
Pajar inte lagret/hydrualcylindern så går kopplingen 40k mil + vid någorlunda normalt användande. Men den går också att paja väldigt mycket snabbare med oförsiktighet oavsett mil.

Automater som servats med oljebyte regelbundet (tyvärr ovanligt) har inga bekymmer med mil heller. 2006 2007 ska ha bästa automatlådan genom tiderna, enl bekanta med insyn. Sen gick det utför igen tydligen.

Kuriosa:
Dom får rysningar om någon smyger på dom och viskar "powershift".
(Automatisk manuell växellåda/koppling)
Blev förbättring med dubbelkopplingen i oljebad (2014) men också kostsamt oljebyte var 6k mil. Ryyys
Väldigt rätt ovan, även rysningen om powershift eftersom folk tror det är fritt fram att våldföra sej på automater.
Men oljeintervallerna är lika på alla mps6, även om de kan variera beroende på vad de sitter ihop med.
Du kan ta lådan från en T4 -15 och sätta i en -12.
Ingen volvo har torrlamell. (Om nu inte xc40 twinengine med trecylinder har det)
Däremot kan man enligt verkstad inte flytta mecatronic från en bil till en annan, men det går säkert lösa det också vid det här laget.
MickeM skrev: tor 11 jun 2020, 06:36
"Ska jag laga bilen för 10k när den är värd 12k? Man låter småfel efter småfel vara för att komma undan billigt tills "Nej, nu har den för många fel...
Här hos mig byts slitdelar ut tills det händer något riktigt hämskt, så som en jättespricka i motorblocket etc.
Jag tycker om att meka på det mesta.
Efter ett tag så känner man biljäveln ut och in och kan meka på den blind med ena handen i fickan.
Den enda bilen jag gav upp var en Audi 90 quattro, 89 modell. Insprutningen är mekanisk och har ett variabelt motstånd som kunde ha kostat en femma om inte Audi vore så smarta att dom inte säljer den utan att man köper hela insprutningen till 25.000. När motståndet började strula gav jag upp och sålde bilen till en entusiast.
Men så länge det finns delar att köpa till en normal peng så mekar man.
MickeM skrev:Tänk att mil-myten aldrig dör.
Vi snackar 1970tal när bilar var slutkörd vid 25k mil och skrotfärdig vid 30k mil som faktiskt var ögonbrynshöjande då. Hade en Volvo 142 med 32k mil och orenoverad motor. Det ansågs mycket. Kamaxeln var nästan rund när den öppnades. Nuvarande V70 har snart gått 37 och drar inte en droppe olja ens.

Det är ÅLDER och därmed lågt ekonomiskt värde som dödar bilar idag.
"Ska jag laga bilen för 10k när den är värd 12k? Man låter småfel efter småfel vara för att komma undan billigt tills "Nej, nu har den för många fel...)

Taxi rullar 50-60k mil och säljs sedan vidare..... MEN, då bara några ÅR gamla och därmed ännu ett någorlunda ekonomiskt värde.

Milrelaterade fel är slitdelar och är inte så dyra rep.
Undantaget är kopplingen, men den kommer med tid också. Man byter nog oftare koppling för hydrualdelen än utsliten lamell. Hydrualcylindern åldras. Och snabbare om den bara står.
Pajar inte lagret/hydrualcylindern så går kopplingen 40k mil + vid någorlunda normalt användande. Men den går också att paja väldigt mycket snabbare med oförsiktighet oavsett mil.

Automater som servats med oljebyte regelbundet (tyvärr ovanligt) har inga bekymmer med mil heller. 2006 2007 ska ha bästa automatlådan genom tiderna, enl bekanta med insyn. Sen gick det utför igen tydligen.

Kuriosa:
Dom får rysningar om någon smyger på dom och viskar "powershift".
(Automatisk manuell växellåda/koppling)
Blev förbättring med dubbelkopplingen i oljebad (2014) men också kostsamt oljebyte var 6k mil. Ryyys
Många kloka ord i det inlägget.. Kan bara hålla med dig.

Själv älskar jag att man kan få bilar som gått 30k mil+ för i princip småpengar som bara går och går utan större bekymmer.

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]